ورزش

چربی سوزی سریع و آسان تنها با رعایت 14 راهکار بسیار موثر

چربی سوزی سریع هنگامی ممکن می‌شود که نکاتی در مورد فعالیت بدنی، رژیم غذایی متعادل و تغذیه مناسب رعایت شود. البته این تمام موارد مورد نیاز نیست و باید به بررسی نکات مهم‌تری پرداخت.

مجله ورزش و رژیم غذایی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

وقتی انرژی دریافتی بدن بیشتر از حد نیاز باشد، بدن آنرا به صورت خودکار ذخیره می‌کند. این تجمع به صورت افزایش سایز در قسمت‌های کمر، پهلو، شکم، بازوها و قسمت‌های مختلف دیگر نشان داده می‌شود.

چربی‌های اضافی اغلب اوقات در قسمت شکم و پهلوی آقایان و در قسمت ران و باسن خانم‌ها جمع می‌شوند. راهکارهای بسیاری برای چربی سوزی سریع وجود دارد که طبق شرایط هر فرد می‌تواند انتخاب شود. در ادامه متن ما موثرترین آنها را برایتان بیان کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

چربی سوزی سریع با 14 راهکار شگفت انگیز

همواره باید راهکارهای مفیدی را برای سالم نگه داشتن بدن و تناسب اندام پیش گرفت. در میان تمام راه‌هایی که برای چربی سوزی سریع با روش‌های جراحی و غیر جراحی اعمال می‌شوند، رعایت نکات مهمی می‌تواند به افزایش متابولیسم بدن کمک کند.

در ادامه به چند نمونه کلیدی آنها اشاره خواهیم کرد تا بتوان از شر چربی‌های اضافی که بر هم زننده تناسب اندام هستند، خلاص شد.

1. نوشیدن آب کافی برای بالا بردن چربی سوزی

آب یک نوشیدنی سالم و بسیار مهم در چربی سوزی سریع به شمار می رود. علاوه بر رساندن املاح مهم و مفید مورد نیاز بدن، از ایجاد چین و چروک بر اثر لاغری و کاهش وزن جلوگیری می‌کند.

فردی که قصد چربی سوزی سریع دارد، باید روزانه بین 8 الی 12 لیوان آب در فواصل مختلف بنوشد. نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا می‌تواند از پرخوری‌های حین غذا خوردن، پیشگیری کند.

از طرفی مصرف آب می‌تواند عملکرد روده و دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و از ابتلا به یبوست حین رژیم‌های غذایی لاغری جلوگیری کند.

2. چربی‌های سالم به جای چربی‌های اشباع ناسالم

افرادی که چربی‌های سالم را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند از ایجاد اضافه وزن در بدنشان جلوگیری می‌شود.حتی مصرف چربی‌های سالم باعث حفظ احساس سیری در فرد می‌شود. چربی‌های سالم به صورت تدریجی هضم می‌شوند. بنابراین در کاهش اشتها بسیار موثر هستند.

مصرف متعادل چربی‌های سالم نسبت به نیاز بدن، با کاهش احتمال ابتلا به اضافه وزن و کاهش چربی شکمی مرتبط است. کره بادام زمینی، روغن نارگیل یا روغن زیتون و تخم مرغ از جمله مواد غذایی حاوی چربی‌های سالم هستند و بهتر است جایگزین سایر انواع چربی‌های خوراکی شوند.

3. تنظیم ساعت خواب و استراحت کافی

اگر افراد میزان خواب متناسب و منظمی داشته باشند، باعث افزایش چربی سوزی در بدنشان می‌شوند و همچنین از ایجاد اضافه وزن در بدنشان جلوگیری خواهد شد.

دلیل اصلی ایجاد چاقی اختلالات در سطح برخی هورمون‌ها به شمار می‌رود و تنظیم سطح بسیاری از هورمون‌های بدن در گرو خواب شبانه است. به طور کلی خواب کافی از پرخوری و ریزه‌خواری‌های زمان بیداری جلوگیری می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

4. افزایش مصرف پروتئین به ویژه در صبحانه

مصرف پروتئین در وعده صبحانه می تواند از احساس گرسنگی در طول روز بکاهد و انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را تامین کند.

اگر مصرف پروتئین در رژیم غذایی خود را افزایش دهید، برای چربی سوزی و کاهش اشتها شاهد تاثیرات چشمگیری خواهید بود. چرا که مصرف پروتئین باعث کاهش چربی‌های شکمی و پهلوها می‌شود. پروتئین به دلیل دیر هضم بودن از پرخوری می‌کاهد و در حفظ عضلات بدن بسیار موثر است.

همچنین بخوانید:  بهترین تمرین ورزش برای سلامتی

5. مصرف نوشیدنی‌های سالم

ترک کردن عادت به مصرف نوشیدنی‌های گازدار و قندی می‌تواند گامی موثر برای چربی سوزی سریع به شمار رود. مصرف نوشیدنی‌های قندی مانند آبمیوه‌های صنعتی، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های الکلی باعث افزایش وزن و چاقی به خصوص در ناحیه شکم، خواهد شد.

تحقیقات نشان داده دمنوش چای سبز و آب موجب چربی سوزی و کاهش وزن می‌شوند. نوشیدنی‌هایی مانند شربت سکنجبین و شربت آبلیمو جایگزین بسیار خوبی برای نوشیدنی‌های ناسالم به شمار می‌روند.

6. افزودن سرکه به رژیم غذایی

سرکه خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارد. سرکه باعث حفظ سلامت قلب و تنظیم قند خون می‌شود. مصرف روزانه نصف لیوان سرکه باعث چربی سوزی سریع بدن می‌شود. سرکه جایگزین مناسبی به جای سس و چاشنی سالادهای متنوع رژیمی به شمار می‌رود.

7. نوشیدن قهوه

تقریبا بیشتر مکمل‌های چربی سوزی حاوی کافئین هستند. قهوه نیز حاوی مقدار فراوانی کافئین است که باعث افزایش متابولیسم بدن و تجزیه چربی‌های کهنه و قدیمی می‌شود.

مصرف کافئین به میزان بالا با کاهش وزن بیشتر، مرتبط است. از سویی دیگر مصرف قهوه تلخ می‌تواند عملکرد روده‌ها را تسریع بخشیده و از ابتلا به یبوست در طول رژیم‌های لاغری جلوگیری کند.

البته این نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که برای شیرین کردن قهوه خود از قند و شکر به مقدار کنترل شده مصرف کنید و ترجیحا قهوه را برای چربی سوزی بهتر، به صورت تلخ نوش جان کنید.

8. مصرف فیبرهای مفید و انواع میوه و سبزیجات

فیبر محلول باعث جذب آب شده و به تدریج در معده و روده‌ها حرکت می‌کند. با این کار باعث احساس سیری ایجاد شده و مانع پرخوری خواهد شد. در واقع فیبر به دلیل هضم آرامی که دارد، باعث می‌شود فرد کمتر گرسنه شود. مصرف فراوان فیبر با کاهش جذب کالری، کاهش مقدار چربی و کاهش وزن مرتبط است.

از سویی دیگر رسیدن فیبر کافی به دستگاه گوارشی می‌تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری کند، که یبوست یکی از عوامل مهم چاقی و اضافه وزن به شمار می‌رود.

انواع میوه و سبزیجات به صورت خام یا پخته شده می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای ریزه خواری‌های میان وعده باشند. خوردن یک بشقاب سالاد سبزیجات قبل از صرف غذا، گزینه بسیار مناسبی برای پر کردن معده و هضم بهتر غذا به شمار می‌رود.

9. کنترل مصرف نشاسته و کربوهیدرات‌ها

از آنجایی که کربوهیدرات‌ها حاوی مقدار کمی از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند و فیبر متعادلی نیز دارند، جزء غذاهای غیر ضروری به شمار می‌روند و باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کرد.

از سویی دیگر برای لاغری و چربی سوزی سریع می‌توان در مقطعی از زمان مصرف آنها را قطع کرد. مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها می‌تواند سبب ایجاد قند خون و فشار خون بالا شود.

افزایش چربی‌های شکمی، بالا رفتن احساس گرسنگی و حرکت سخت روده‌ها بر اثر مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها ایجاد خواهد شد.

10. افزایش مصرف آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری برای سلامتی بدن به شمار می‌رود. کمبود آن موجب اختلال در عملکرد تیروئید خواهد شد و باعث ایجاد احساس خستگی و تنگی نفس می شود. دریافت آهن به میزان کافی به تامین انرژی مورد نیاز بدن، ایجاد سیری و چربی سوزی سریع کمک می کند.

11. پروبیوتیک برای چربی سوزی سریع شکمی

نوعی باکتری مفید به نام پروبیوتیک در دستگاه گوارش وجود دارد که باعث تقویت عملکرد اندام‌های بدن می‌شود. مصرف مکمل‌های حاوی پروبیوتیک از طریق مواد غذایی باعث چربی سوزی بهتر و کاهش وزن بدن می‌شوند.

همچنین بخوانید:  معرفی حرکات ددلیفت

12. افزایش تمرینات هوازی

ایروبیک، یکی از رایج‌ترین ورزش‌های هوازی است که باعث افزایش ضربان قلب و بهبود گردش خون در بدن خواهد شد. بهتر است از ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی سریع، تی آر ایکس، زومبا و کوهنوردی در طول هفته حداقل سه مرتبه بهره ببرید.

انجام ورزش‌های هوازی به دلیل بالا بردن فعالیت بدن و سوخت و ساز منجر به از دست دادن چربی‌‌های شکمی می‌شوند. ورزش‌های هوازی علاوه بر کاهش چربی شکمی و دور کمر، موجب کاهش کلی چربی در قسمت‌های مختلف بدن و همینطور باعث افزایش توده‌های عضلانی بدن می‌شوند.

چگونگی چربی سوزی سریع با تمرینات هوازی

اگر قصد دارید چربی بدن را کاهش دهید، تمرینات هوازی می‌تواند یکی از موثرترین راه‌ها برای افزایش سوزاندن کالری حتی در یک جلسه ورزش به شمار رود.

عواملی مانند شدت، سطح تناسب بدن و نوع فعالیت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر بالا بردن متابولیسم بدن داشته باشد. در این بین برخی از فعالیت‌های ورزشی نسبت به سایر انواع آنها، بیشتر باعث چربی سوزی و بالا بردن ضربان قلب می‌شوند.

  •  ورزش‌های پر فشار مثل طناب زدن با فشار یا دویدن در مقایسه با ورزش‌های کم فشارتر باعث افزایش بیشتر ضربان قلب می‌شوند.
  • انجام تمرینات با فشار باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. از تمرینات با فشار می‌توان به ایروبیک یا پیاده روی سریع اشاره کرد. در حالی که انجام تمریناتی مانند دوچرخه سواری یا شنا کالری کمتری را می‌سوزاند.
  • فعالیت سریع قسمت‌های بالا و پایین بدن اغلب باعث سرعت در افزایش ضربان قلب می‌شود. بنابراین میزان کالری بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توان سوزاند.
  • فعالیت‌هایی مانند رقصیدن و زومبا می‌توانند با ایجاد تحرک بیشتر، چربی سوزی سریعتری را به همراه داشته باشند.

13. انجام تمرینات ورزشی قدرتی

افراد برای چربی سوزی سریع باید اقدام به انجام تمرین‌های قدرتی کنند. انجام ورزش‌های قدرتی به مدت 30 الی چهل دقیقه و سه روز در هفته می‌تواند بسیار موثر برای بالا بردن متابولیسم بدن و اعمال فشار بیشتر روی بافت‌های چربی شود.

ورزش‌هایی مانند بدنسازی و کیک بوکسینگ بسیار موثر برای تقویت عضلات، بالا بردن استقامت بدن و از همه مهمتر چربی سوزی سریع بدن به شمار می‌روند.

چگونگی چربی سوزی سریع با تمرینات قدرتی

در حالیکه فعالیت‌های هوازی کالری بیشتری را در مقایسه با تمرینات قدرتی می‌سوزاند، اگر فرد اقدام به وزنه زدن کند. چربی سوزی بیشتری در بدن او صورت می گیرد.

کار با وزنه در یک برنامه مناسب ورزشی باعث عضله سازی می‌شود. در طول انجام فعالیت ورزشی با وزنه از مقداری چربی‌های بدن برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده خواهد شد.

تمرینات قدرتی را می‌توان با استفاده از وزنه‌های سبک‌تر شروع کرد و به تدریج وزن و تعداد تکرار آنها را افزایش داد. انجام فعالیت‌های قدرتی با وزنه‌های سنگین می‌تواند سبب ایجاد بافت‌های عضلانی شده و جایگزین بافت‌های چربی کند.

14. انجام تمرینات ورزشی ترکیبی

ترکیب ورزش‌های هوازی و قدرتی، بسیار مهم برای به کارگیری هر چه بهتر و بیشتر چربی‌های اضافی به شمار رود. از طرفی حرکات هوازی و پرتحرک سبب سوختن سریع چربی‌ها می‌شوند، از سویی دیگر بهتر است با انجام ورزش‌های قدرتی به عضله سازی و جمع شدن پوست می‌شود.

افزایش مدت زمان و شدت انجام حرکات ورزشی گزینه بسیار مهمی است که در هر چه سریعتر سوزاندن چربی‌های زائد بدن می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد.

انجام حرکات هوازی سه مرتبه در هفته و حرکات قدرتی حداقل دو مرتبه در طول هفته نکته مهمی برای لاغری به شمار می‌رود. با کاهش کلی وزن بدن می‌توان به چربی سوزی سریع قسمت‌های پر چرب رسید.

جمع‌بندی پایانی

راهکارهای بسیاری برای کاهش وزن و چربی سوزی سریع وجود دارد. راهکارهایی مانند مصرف داروهای لاغری، عمل‌های جراحی، دستگاه‌های لاغری، رژیم‌های مختلف و متنوع ممکن است بعد از مدت کوتاهی بازگشت داشته باشند.

در این بین بهتر است با اصلاح سبک زندگی و جایگزینی غذاهای سالم به جای غذاهای فرآوری شده و فست فود به تناسب اندام و وزنی ایده آل برای سلامتی کلی بدن دست یافت. پیش گرفتن یک فعالیت بدنی منظم و پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پر نمک گامی بسیار مهم برای چربی سوزی سریع به شمار می‌رود.

برای نظم داشتن این منظور می‌توان، از متخصصین در این زمینه نیز کمک گرفت. با این کار نیاز دقیق بدن برای کاهش وزن بررسی خواهد شد و اگر علتی برای عدم چربی سوزی متعادل وجود داشته باشد نیز در نظر گرفته خواهد شد. از این رو بعد از مدتی برطرف شده و تناسب اندام حاصل می‌شود.

منبع : quickfit.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا