سلامتی

کرونا و بارداری؛ مراقبت‌های لازم برای مبتلایان به کرونا در زمان بارداری

اگر باردار هستید، ممکن است نگران محافظت از خود و کودک‌تان در هنگام شیوع ویروس کرونا باشید. بنابراین بهتر است نحوه مراقبت و چگونکی کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا در زمان بارداری را بیاموزید. در این مقاله راه‌های لازم برای مقابله با کرونا و بارداری را بررسی می‌کنیم.

مجله ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

کرونا و بارداری؛ خطرات احتمالی کرونا در زمان بارداری

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد زنان باردار به طور جدی‌تری در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. با این حال این گروه برای احتیاط بیشتر در لیست افراد در معرض خطر با حد متوسط (از نظر آسیب پذیری) هستند؛ چرا که گاهی اوقات ممکن است در معرض خطر ویروس‌هایی مانند آنفولانزا قرار بگیرند. مشخص نیست که آیا این ویروس به همان اندازه برای زنان باردار خطرناک است یا خیر. اما از آنجا که کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است، زنان باردار در گروه با خطر متوسط قرار داده شده‌اند تا امنیت بیشتری داشته باشند.

خانم‌های باردار ممکن است در زمان بارداری، ویروس کرونا را به کودک منتقل کنند. اگر جنین به ویروس کرونا مبتلا شود به مرور زمان بهبود می‌یابد، اما فعلا جای نگرانی نیست. در حال حاضر هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد ویروس کرونا باعث سقط جنین می‌شود و یا بر نحوه رشد کودک در بارداری تأثیر می‌گذارد.

 

مراقبت‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در زمان بارداری

با اینکه هیچ راهی برای اطمینان از صفر بودن خطر ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد، اما بهتر است که خطرات را بشناسید و بدانید که چگونه می‌توانید تا جای ممکن ایمن باشید. به طور کلی‌، هرچه با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید و این ارتباط نزدیک‌تر باشد، خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ بیشتر می‌شود.

البته اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. بهترین کار این است که در خانه بمانید و تعامل با افرادی که ممکن است در معرض کووید ۱۹ باشند یا افراد خانواده را تا آنجا که ممکن است محدود کنید. هنگام بیرون رفتن یا تعامل با دیگران در خارج از خانه از ماسک استفاده کنید، به ویژه هنگامی که فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود.

همچنین بخوانید:  پنج مشکل شایع سلامت که با مدیتیشن کاهش می یابد

توجه داشته باشید که استفاده از ماسک، جایگزین سایر اقدامات پیشگیری روزمره مانند شستن مرتب دست‌ها و پرهیز از تماس نزدیک با افراد دیگر نیست.

از کسانی که ماسك ندارند دوری كنید و یا از اطرافیان  خود بخواهید كه ماسك بزنند. فاصله اجتماعی (حدودا ۱٫۵ متر) را رعایت کنید. دست‌ها را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضد­عفونی کننده دست با الکل حداقل ۶۰٪ استفاده کنید. از فعالیت‌هایی که اقدامات حفاظتی و فاصله اجتماعی در آن رعایت نمی‌شود، خودداری کنید. از هرکسی که علائم ویروس کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا دارد، دوری کنید. به یاد داشته باشید که باید به تمام آزمایش‌های بارداری و قبل از زایمان بروید، مگر اینکه پزشک بگوید نیازی به انجام آزمایش‌ها نیست.

کرونا و بارداری

در زمان بارداری علائم ابتلا به کرونا را دارید؟

اگر علائم زیر را داشتید فوراً با ماما یا پزشک زنان و زایمان تماس بگیرید. به هیچ وجه تا روز بعد منتظر نمانید حتی اگر نیمه شب باشد:

  • جنین کمتر از حد معمول حرکت می­کند.
  • نمی‌توانید حرکت جنین را احساس کنید.
  • در حرکات معمول جنین تغییری ایجاد شده است.
  • خونریزی دارید.
  • بسیار مضطرب یا نگران هستید.
  • سردردی دارید که برطرف نمی‌شود.
  • هنگام استراحت یا دراز کشیدن دچار تنگی نفس می‌شوید.

کرونا و بارداری

کرونا در زمان بارداری؛ مراقبت‌های هنگام زایمان

هنگام زایمان یک ماما همراه داشته باشید تا از شما و کودک‌تان محافظت کند. اگر نوزاد و مادر در شرایط خوبی قرار دارند، می‌توانند مرکز بهداشت زایمان کنند. اگر در دوران بارداری عارضه‌ای داشته‌اید به شما توصیه می‌شود در بیمارستان زیر نظر پزشک زنان و ماما زایمان کنید. به یاد داشته باشید این امکان وجود دارد که به علت کرونا تغییراتی در بیمارستانی که قصد زایمان در آن را دارید، اتفاق بیافتد.

کرونا در زمان بارداری؛ مراقبت‌های بعد از تولد نوزاد

پس از تولد نوزاد، باید بتوانید تماس پوستی با کودک خود برقرار کنید. مگر اینکه نوزاد بیمار و در بخش نوزادان بستری شده باشد. بعد از زایمان، دوران شیردهی شروع می‌شود. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ویروس کرونا از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود. مزایای شیر مادر برای نوزاد و رشد کامل نوزاد در الویت قرار دارد.

به نوزاد خود توجه کنید تا اگر علائم ناخوشایندی در او ایجاد شد فورا متوجه آن بشوید. در حال حاضر دانستن اینکه چه کاری باید انجام شود دشوار است، اما به غریزه مادری خود اعتماد داشته باشید. اگر فکر می‌کنید کودک شما به دارو یا مراقبت خاصی نیاز دارد از پزشک کمک بگیرید.

اگر مبتلا به کرونا هستید و در یک اتاق مشترک با نوزاد خود هستید، اقدامات زیر را برای کاهش خطر انتشار ویروس و انتقال به نوزاد خود انجام دهید:

  • دستان‌تان را قبل از نگه داشتن یا مراقبت از نوزاد، حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده دست با الکل حداقل ۶۰٪ استفاده کنید.
  • در فاصله ۶ متری نوزاد از ماسک استفاده کنید.
  • نوزاد را تا حد امکان بیش از ۱٫۵ متر از خود دور کنید.
همچنین بخوانید:  سوء تغذیه چیست و چه کنیم تا به آن دچار نشویم؟

اگر دوران قرنطینه شما به پایان رسیده، قبل از بغل کردن نوزاد همچنان باید دستان‌تان را بشویید، اما نیازی به اقدامات دیگر نیست. پس از پایان دوران قرنطینه به احتمال زیاد ویروس کرونا را به نوزاد تازه متولد شده یا فرد دیگر منتقل نخواهید کرد.

اگر  نگران هستید!!!

هنوز موارد زیادی در مورد خطرات ویروس کرونا در نوزادانی که از مادران مبتلا به کووید ۱۹ متولد می‌شوند، ناشناخته است، اما می‌دانیم که:

  • ابتلای نوزادان متولد شده به کرونا از مادران مبتلا به کووید ۱۹ شایع نیست.
  • برخی از نوزادان آزمایش کرونا پس از تولدشان مثبت است، اما مشخص نیست که این نوزادان قبل، حین یا پس از تولد از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده به ویروس مبتلا شده‌اند.
  • بیشتر نوزادان تازه متولد شده که آزمایش کرونا آنها مثبت اعلام شده، علائم خفیف داشته‌ یا بدون علائم بوده­‌اند که به مرور بهبود یافتند. با این حال، چند گزارش از نوزادان تازه متولد شده با علائم شدید کووید ۱۹ وجود دارد.
  • در زنانی که آزمایش کرونای آنها در دوران بارداری مثبت بوده، مشکلات مربوط به زایمان زودرس (کمتر از ۳۷ هفته بارداری کامل) و سایر مشکلات بارداری وجود داشته، با این حال مشخص نیست که آیا این مشکل مربوط به ویروس کرونا بوده یا نه.

پرسش‌های متداول کرونا در زمان بارداری

۱- من می‌خواهم باردار شوم آیا به دلیل وجود کرونا باید منتظر بمانم؟

بارداری یک انتخاب شخصی است. شما و همسر یا سایر متخصصان باید در مورد آخرین مطالعات در مورد احتمال افزایش خطر بیماری در دوران بارداری صحبت کنید. همچنین باید در مورد اقدامات لازم برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض کووید ۱۹ در دوران بارداری مطلع باشید.

۲- اگر کرونا داشته باشم در هنگام زایمان چه اتفاقی برایم می‌افتد؟

اگر در بیمارستان هستید، در صورت ابتلا به کرونا، باید ماسک بزنید. از آنجا که در حین زایمان در اتاق عمل، داشتن ماسک دشوار است، تیم مراقبت‌های بهداشتی باید از ماسک یا تجهیزات تنفسی محافظ دیگری استفاده کنند. اقدامات دیگر برای کاهش خطر انتشار ویروس شامل استفاده از عینک یا محافظ صورت است.

۳- آیا کووید ۱۹ می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شود؟

محققان هنوز در حال بررسی هستند که آیا کرونا می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل و باعث ایجاد عفونت در کودک شود یا خیر. بیشتر اطلاعات نشان می‌دهد که در صورت داشتن کووید ۱۹، تغذیه شیر مادر برای کودک بی خطر است. از آنجا که شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای اکثر نوزادان است و موجب محافظت از نوزادان در برابر عفونت‌ها، از جمله عفونت گوش، ریه‌ها و دستگاه گوارش می‌­شود، ابتلا به کرونا نباید شما را از دادن شیر به کودک بازدارد.

کرونا در دوران بارداری

 

منبع : kermany.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا