ورزش

گودی کمر چیست؟ علائم و علت ابتلا + 8 راه درمان موثر

 

گودی کمر یکی از مشکلاتی است که اغلب بانوان درگیر آن هستند. این فرم بدنی ممکن است تا حدی زیبا باشد اما زیاد بودن آن شخص را دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد. با این حال جای نگرانی وجود ندارد زیرا با تمریناتی در منزل، این نوع فرم بدن قابل اصلاح شدن است.

مجله زیبایی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

در ادامه این مقاله این نوع از فرم کمر را مورد بررسی قرار داده ایم و در آخر نیز راهکار های اصلاح آن را توضیح داده ایم.

آشنایی با بیماری گودی کمر

گودی کمر که در اصطلاح پزشکی از آن با عنوان لوردوزیس نیز یاد می شود، از جمله مشکلاتی است که در ناحیه ستون فقرات و به واسطه انحنای بیش از حد کمر به وجود می آید و اکثر دردهای کمر از همین عارضه ناشی می‌شود.

مطالب مرتبط با گودی کمر

 

اگر در صورت مواجه با چنین دردهایی بلافاصله به سراغ درمانش نروید، مطمئنا پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، درد ایجاد شده، توانایی حرکت کردن را از شما میگیرد. از همین رو آگاهی و شناخت کافی از این مشکل مانند هر بیماری دیگر از جمله مسائلی است که باید به آن اهمیت داد.

دلایل ایجاد گودی کمر

یکی از اصلی ترین دلایلی که می تواند گودی کمر را برای افراد به همراه داشته باشد، بزرگ شدن شکم است. در واقع هنگامی که شکم بزرگ می شود، به همان نسبت گودی کمر نیز افزایش پیدا می کند و کمر برای جبران حالت به وجود آمده، انحنای بیشتری را در ناحیه پشت ایجاد خواهد کرد.

همین مسئله در نهایت سبب به وجود آمدن گودی کمر و همچنین قوز شدن پشت افراد خواهد شد. البته باید دقت داشته باشید که در برخی افراد به دلیل ضعف در عضلات شکمی این امکان وجود دارد که به این مشکل دچار شوند.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، طرز صحیح نشستن نیز تاثیر بسیار زیادی در به وجود آمدن این مشکل دارد. اینکه افراد تا چه اندازه ستون مهره های خود را در حین نشستن درگیر می کنند می تواند از دیگر دلایل بروز آن باشد.

 

در واقع برای اینکه به گودی کمر مبتلا نشوید باید کتف، باسن، پشت و کف پا را در صحیح ترین حالت ممکن قرار دهید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. اگر پای شما به زمین نمی رسد مطمئنا در مدت زمان کوتاه تری احساس خستگی و درد خواهید کرد.

اگر نتوانید کتف خود را به صندلی بچسبانید به ناچار سر به حالت جلو کشیده می شود که در نتیجه گرفتگی عضلات گردن و حتی در برخی مواقع سوزش کتف را به همراه دارد. از همین رو قبل از اینکه کاری را برای مدتی طولانی به صورت نشسته آغاز کنید این نکات را رعایت فرمائید.

دلایل نادر موثر در ایجاد گودی کمر

برخی دلایل هستند که در موارد بسیار نادر سبب بروز این ناراحتی خواهند شد. این دلایل شامل مواردی که در ادامه بیان خواهیم کرد می‌شود.

1. لغزش مهره ها

 هنگامی که یکی از مهره های موجود در ستون فقرات به سمت استخوانی که در زیر آن قرار دارد حرکت می کند، میتواند از دلایل بروز این مشکل باشد که اغلب با جراحی قابل درمان است.

2. آکندروپلازی

 آکندروپلازی از جمله شایع ترین انواع عارضه کوتاه قدی به حساب می آید که میتواند گودی کمر را با خود به همراه آورد.

3. استئوسارکوم

این بیماری که نوعی سرطان استخوان به حساب می آید، معمولا استخوان قلم پا در نزدیکی زانو، استخوان ران پا در نزدیکی زانو و… را درگیر می کند که علاوه بر درد، بر ستون فقرات نیز تاثیر میگذارد.

4. پوکی استخوان

در این بیماری استخوان تراکم بافتی خود را از دست می دهد و پس از مدتی خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. در صورتی که با این بیماری روبرو شدید باید بلافاصله به سراغ پزشک بروید و درمان را آغاز کنید.

انواع گودی کمر

 

1. گودی در قسمت پایین کمر

گودی کمر در قسمت پایینی از جمله شایع ترین نوع این بیماری است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از راحت ترین راه هایی که برای تشخیص این بیماری وجود دارد، این است که بر روی سطح صاف دراز بکشید و دستانتان را از بین فاصله ایجاد شده بین کمر و سطح صاف عبور دهید.

همچنین بخوانید:  چند ساعت ورزش کردن در طول روز مفید است

افرادی که از این بیماری رنج می برند فضای بسیار زیادی را در بین کمر و سطح پشت دارند. این دسته از افراد حتی زمانی که در حالت ایستاده قرار دارند وضعیت کمر آنها به صورت C شکل و خمیده است و شکم و کپل ها بیرون زده اند.

2. گودی در قسمت گردن

به طور معمول افرادی که از ستون فقراتی سالم بهره مند هستند، گردنی به شکل C خیلی باز دارند به گونه ای که قوس آن به سمت پشت گردن متمایل شده است. اما در ستون فقرات آسیب دیده و کسانی که از گودی گردن رنج می برند انحنا و قوس بسیار غیرعادی را شاهد خواهند بود.

عوارض گودی کمر چیست؟

مطمئنا هر مشکل و بیماری که به سراغ افراد می آید با عوارضی همراه خواهد بود و همین عوارض و نشانه ها از جمله دلایلی هستند که افراد را مجاب می کند تا به سراغ پزشک بروند. گودی کمر نیز از این قاعده مستثنی نیست، از همین رو در این قسمت به معرفی برخی از عوارض این بیماری میپردازیم.

  1. تعادل عضلانی از بین می رود.
  2. افراد دچار دیسک کمر می شوند.
  3. خستگی زودرس را به همراه دارد.
  4. راندمان بدنی به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.
  5. سوراخ های بین حفره ای ستون فقرات تنگ می شود.
  6. فضای خلفی دیسک تنگ خواهد شد.

چگونه بفهمیم گودی کمر داریم؟

برای تشخیص گودی کمر، در ابتدا می توان با چند تست ساده متوجه آن شد. برای این منظور کافی است پشت به دیوار صاف بایستید، طوری که پاشنه پاها، باسن، کتف و همینطور پشت سر در یک راستا و مماس با دیوار باشند.

حالا باید دست خود را از قسمت پایین کمر عبور دهید و حالت نرمال وقتی است که یک دست مشت شده از فاصله بین کمر و دیوار عبور نکند.

در صورت وجود فاصله زیاد بین کمر و دیوار لازم است تا روش های دقیق تری توسط پزشک برای تشخیص انجام شود تا ضرورت نیاز به درمان مشخص شود. اغلب پزشک با بهره از موارد زیر به تشخیص دقیق می رسد:

  • معاینه فیزیکی برای تشخیص وضعیت سلامت بدن با لمس کردن مهره ها
  • بررسی کردن محدوده حرکتی بیمار با تغییر حالت دادن نشستن، راه رفتن، کشیدن و چرخش به طرفین و…
  • بررسی انعطاف پذیری
  • چک کردن تراز بودن ستون فقرات بیمار
  • عکس برداری یا تصویر رادیو گرافی در حالتی خاص برای بررسی زاویه کمر

روش های درمانی گودی کمر

اکثر کسانی که از بیماری گودی کمر رنج می برند هیچ نیازی به درمان ندارند، مگر زمانی که وضعیت خیلی حاد باشد و مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد.

 

در واقع این مسئله که گودی کمر افراد تا چه اندازه پیشروی کرده و چه علائمی را از خود بروز می دهد در درمان آن تاثیر بسیار زیادی دارد. اما همواره درمان هایی از سوی پزشکان معرفی می شود که عبارتند از:

  • استفاده از دارو برای کاهش دردهای ناشی از آن
  • انجام روزانه فیزیوتراپی، این روند قدرت را به عضلات برمیگرداند
  • کاهش وزن
  • استفاده از قوزبند
  • انجام برخی از حرکات ورزشی

حرکات اصلاحی و ورزش گودی کمر

موثرترین راهکاری که برای مشکلات فیزیکی بدن وجود دارد، انجام حرکات اصلاحی است. به شرطی که به صورت اصولی انجام شوند و مداومت در انجام آنها وجود داشته باشد.

در نتیجه بهبود و اصلاح اندام برای فرد به مرور زمان حاصل خواهد شد. پس با ما همراه باشید تا مهمترین حرکات را در زمینه گودی کمر برایتان بیان کنیم.

1. کشیدن ماهیچه های جمع کننده لگن

برای اینکه بتوانید این حرکت را انجام دهید باید از یک غلتک کمک بگیرید. در این حرکت اصلاحی باید به صورت دمر دراز بکشید و ماهیچه های ران و پهلوی لگن را بر روی مرکز غلتک بگذارید و وزن خود را به طور کامل بر روی غلتک قرار دهید، سپس برای تکمیل این حرکت به آرامی حرکت کنید.

این حرکت تاثیر بسیار زیادی در رفع گودی کمر شما خواهد داشت. دقت کنید که این وضعیت را باید حداقل برای 30 ثانیه حفظ نمائید.

2. کج کردن لگن برای درمان گودی کمر

یکی دیگر از حرکات خوبی که در برطرف کردن گودی کمر شما تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، کج کردن لگن به شمار می رود. برای انجام این حرکت باید به صورت کاملا طاق باز بر روی زمین دراز بکشید، زانوهایتان را خم کنید و دست ها را به صورت باز قرار دهید.

سپس باید شکمتان را به سمت پایین ببرید و لگن را مقداری به سمت بالا حرکت دهید. در حین انجام این حرکت باید تلاش کنید تا گودی کمر شما با سطح زمین تماس پیدا کند. برای اینکه بتوانید نتیجه دلخواه را از این حرکت دریافت کنید باید آن را 20 بار تکرار کنید و وضعیت خود را برای 10 ثانیه حفظ نمائید.

3. حالت پل با استفاده از توپ

در واقع برای انجام این حرکت اصلاحی از توپ به عنوان یک شی متحرک استفاده خواهید کرد. در حین انجام این حرکت، ماهیچه های پشتی، باسن و عمقی شکمی شما درگیر شده که در نهایت منجر به تقویت عضلات گلوتئال خواهد شد.

همچنین بخوانید:  ورزش سیاتیک پا

برای اینکه بتوانید این حرکت را انجام دهید باید به پشت دراز بکشید و شانه های خود را بر روی توپ قرار دهید. باسن را به سمت عقب و بالا هدایت کنید تا حرکت شما همانند پل شود.

 

وقتی در حال انجام این حرکت هستید، حرکت تک تک مهره های کمر خود را بر روی توپ احساس خواهید کرد. این حرکت را باید 12 بار در روز و هر بار به مدت 30 ثانیه انجام دهید و سپس به حالت اولیه برگردید و زمین را لمس کنید.

4. جمع کردن زانو در سینه

برای اینکه گودی کمر خود را با استفاده از حرکات اصلاحی درمان کنید یکی دیگر از تمرینات پیش روی شما جمع کردن زانو در سینه است. برای انجام این کار باید روی یک سطح صاف دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید.

پس از آن، کف هر دو پا را به صورت کاملا همزمان از زمین جدا کرده و درون سینه با کمک دست هایتان جمع کنید. به مدت 30 ثانیه باید در این حالت بمانید.

سپس یکی از زانوها را رها کرده و پاشنه پا را بر روی زمین قرار داده تا پا به طور کامل صاف شود. این در حالی است که زانوی دیگر همچنان در حالت کشش قرار دارد.

5. کرانچ با پای معکوس

 

این تمرین کمک می کند تا عضلات بالایی و پایینی شکم درگیر شده و حجم آن نیز به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. برای انجام این حرکت باید بر روی زمین دراز بکشید و یکی از پاها را خم کرده و پای دیگر را بر روی آن قرار دهید. با کمک دست هایتان به حمایت از گردن بپردازید.

حال بالاتنه را مقداری از زمین بلند کنید و به سمت چپ متمایل شوید. پس از انجام این حرکت به حالت اولیه برگردید و همین کار را در جهت مخالف نیز انجام دهید. انجام این تمرین به صورت روزانه کمک می کند تا از شر دردهای ناشی از گودی کمر خلاص شوید.

6. حرکت حشره مرده

 

این حرکت اصلاحی کمک می کند تا دست، پا و همچنین ستون فقرات در حالت استوار و ثابتی قرار گیرند و عضلات عرضی شکم به طور قابل ملاحظه ای تقویت شوند. همچنین قابل ذکر است این حرکت در درمان و از بین بردن دردهای ناشی از گودی کمر نقش بسیار تاثیر گذاری ایفا می کند.

برای انجام این حرکت باید بر روی زمین دراز بکشید و دست ها و پاهایتان را کاملا صاف قرار دهید. شکم خود را منقبض کرده و کمر را مقداری سست کنید و بدون اینکه ستون فقرات خود را حرکت دهید، کمر را به سمت زمین ببرید و صاف کنید.

در همین حین باید توجه داشته باشید که بازوی چپ و پای راست باید به سمت پایین آورده شوند کمی در این حالت بمانید و سپس این حرکات را برای دست و پای دیگر نیز تکرار کنید.

7. حالت گربه-گاو

 

برای انجام این حرکت باید به حالت چهار دست و پا بر روی زمین قرار گیرید و عضلات شکم را منقبض کنید. در حین انجام حالت گربه ای باید سر خود را به سمت پایین ببرید و کمر و پشت را به سمت بالا هدایت کنید. دقت داشته باشید که در تمام مراحل انجام این حرکت شکم شما باید در حالت منقبض قرار داشته باشد.

8. کرانچ شکمی

 

این حرکت علاوه بر تقویت عضلات شکمی، ثبات ستون فقرات و درمان گودی کمر را نیز با خود به همراه دارد. برای اینکه بتوانید این حرکت را انجام دهید باید به پشت دراز بکشید و پاها را به سمت بالا ببرید به گونه ای که زانوها در زاویه ای صحیح قرار داشته باشند.

در این حالت برای حمایت از گردن باید دست ها را پشت گردن قرار دهید و بالا تنه را نیز در زاویه 30 درجه قرار دهید. این حرکت را باید برای 8 الی 10 بار در روز تکرار کنید.

  • موارد بیان شده، نمونه هایی از تمرینات ورزش درمانی هستند که می توان بهترین نتیجه را در صورت درست انجام دادن و مداومت در آنها کسب کرد. برای اینکه با همه چیز در مورد ورزش درمانی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونگی تاثیر ورزش درمانی برای بهبود بیماری ها را مطالعه کنید.

مدت زمان درمان گودی کمر

زمانی که طول می کشد تا گودی کمر درمان شود، بسته به شدت درگیری کمر دارد. حتی اینکه تا چه حد روش های درمانی جدی رفته شوند و منظم انجام شوند نیز در کوتاه شدن زمان درمان تاثیر گذار خواهد بود.

با این وجود نمی توان به طور یقین گفت همه افراد در بازه زمانی خاصی درمان می شوند و مدت زمان درمان گودی کمر در هر فرد با دیگری متفاوت است.

رفع گودی کمر و افزایش قد

طول قد هر فرد، به وسیله اسکلت استخوانی و اسکلت استخوانی بلند تحتانی مشخص می شود. وقتی انحرافی برای انحنای طبیعی فرم بدن وجود داشته باشد، سبب تغییر در طول قد و همینطور کوتاه شدن قد می‌شود. وقتی به درمان گودی کمر پرداخته می‌شود، به قطع اندازه قد نیز به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

مطالب مرتبط با گودی کمر

سخن پایانی

گودی کمر را تنها با چند حرکت ساده می‌توان بهبود بخشید. اما در برخی حالات که این موضوع تشدید شده باشد نیاز به انجام حرکات اصلاحی است که توسط پزشک آنها تجویز شده‌اند. اما با راهکارهای پیشنهادی در این متن می‌توان این موضوع را برطرف کرد و حتی تا مقدار قابل ملاحظه‌ای از بروز آن جلوگیری کرد.

منبع : quickfit.ir
حتما بخوانید : ورزش سیاتیک پا
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا