روانشناسی

۴ چیزی که خواب راحت را از شما می‌گیرد

این روزها آن‌قدر وقت کم داریم که دیگر نخواهیم آن را در رختخواب و با انتظار خواب‌ رفتن تلف کنیم.

 

بی‌خوابی یکی از مشکلات رایجی است که صدای خیلی‌ها را درآورده و گاهی جان افراد را به لبشان می‌رساند. در این مطلب از مجله ماورای سلامت به بیان عواملی که مانع خواب می‌شوند می‌پردازیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

عواملی که مانع خواب می‌شوند

اما چه چیزی باعث می‌شود پدیده‌ای این چنین طبیعی، به یک دغدغه بزرگ تبدیل شود. خواب، موجود لطیف و حساسی است که به‌راحتی ممکن است در اثر حمله دشمنانش آسیب ببیند. بنابراین، لازم است از آن درست مراقبت کنید. عوامل زیر دشمنان خواب شما هستند و اگر می‌خواهید خواب راحتی داشته باشید، باید حواستان به آن‌ها باشد.

فکر و خیال از عواملی که مانع خواب می‌شوند

این مورد رایج‌ترین عاملی است که مزاحم خواب ما می‌شود و درصد بالایی از افرادی که دچار مشکلات خواب هستند، فکر و خیال زیاد را عامل اصلی آن می‌دانند. فکر و خیال می‌تواند ناشی از گذراندن روزی پراسترس، داشتن کارهای بیش‌از‌حد و دغدغه‌های زیاد، مشکلات عاطفی و روانی‌ که به پیگیری‌های روان‌شناختی نیاز دارد و غیره باشد.

اگر روزهای شلوغی دارید و مسائل زیادی وجود دارد که ۱۶ ساعت بیداری برای پردازش آن‌ها کم است، خودبه‌خود ذهن شما از ۸ ساعتی که مخصوص خواب شماست، برای رتق‌و‌فتق امورتان وقت قرض می‌گیرد.

همچنین بخوانید:  مشاوره قبل از ازدواج چه تاثیری بر میزان موفقیت انتخاب تان دارد؟

 

هیجانات جسمی و عاطفی

تنها فعالیت ذهنی نیست که نمی‌گذارد خواب به چشم شما بیاید. هر نوع هیجان هم، چه از نوع مثبت و چه منفی، نمی‌گذارد شما راحت بخوابید. اگر پیش از خواب یا در طول روز هیجانات شدیدی را تجربه کرده باشید، این مسئله بر روی خواب شب‌تان تاثیر می‌گذارد و آن را مختل می‌کند.

هیجانات می‌توانند مثبت باشند، مثل شادی و عشق، یا منفی باشند، مثل خشم و غم. شاید بد نباشد بدانید که خشم یکی از دشمنان بزرگ خواب است؛ پس بد نیست قبل از خوابیدن برای رفع آن کاری انجام بدهید. هیجانات جسمی هم به همین صورت می‌تواند روی خواب شما تاثیر بگذارد. برای اینکه حال بهتری داشته باشید به مطلب تاثیر اعجاب‌انگیز موسیقی بر سلامت روان سر بزنید.

 

آشفتگی در زندگی از عواملی که مانع خواب می‌شوند

داشتن یک زندگی آشفته و بی‌نظم، علاوه‌بر اینکه اجازه نمی‌دهد با ذهنی آرام بتوانید راحت و بدون افکار مزاحم بخوابید، ساعت زیستی شما را هم به‌هم می‌زند و باعث آشفتگی خوابتان می‌شود.

یکی از قابلیت‌های شگفت‌انگیز بدن ما این است که به سادگی می‌توانیم آن را به ساعت خوابمان عادت بدهیم و با این کار، کیفیت خوابمان را تا حد زیادی بالا ببریم. وقتی شما هر شب سر یک ساعت به رختخواب بروید و هر روز صبح سر یک ساعت مشخص بیدار شوید، تکلیف را برای بدنتان روشن می‌کنید.

تکنولوژی

این عامل را به‌هیچ‌وجه نمی‌شود نادیده گرفت. تکنولوژی روز و شب ما را پر کرده و باعث شده ساعات زندگی ما با بمباران اطلاعات متنوع و وسوسه‌انگیز به نابودی کشیده شود. اگر خواب آرام می‌خواهید، به‌هیچ‌وجه پیش از رفتن به رختخواب یا در هنگام بیدار‌شدن میان شب سراغ تکنولوژی نروید. در ساعات پایانی شب، تلویزیون را خاموش کنید و گوشی همراهتان را کنار بگذارید. چک‌کردن ایمیل یا پیام‌رسان‌های دیگر درست پیش از خواب یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که می‌توانید مرتکب شوید.

همچنین بخوانید:  چرا از صحبت کردن در جمع می‌ترسیم؟

 

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا