کسب و کار

با ۱۳ تکنیک آسان، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

اعتماد به نفس یکی از ویژگی‌های خوبی که است که نبود آن می‌تواند بسیاری افراد را در موقعیت‌های مخلتف زندگی مانند تحصیل، کار، ازدواج و… با مشکل رو به رو کند. اگر شما هم با ضعف در اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می‌کنید، با استفاده از راهکارهایی که در این مطلب بررسی کردیم، آن را تقویت کنید و از زندگی خود لذت ببرید.

اعتماد به نفس چیست؟

در ابتدا باید به بررسی این موضوع بپردازیم که اساساً اعتماد به نفس چیست؟ 

انجمن روانشناسی آمریکا در تعریف اعتماد به نفس از این عبارت استفاده می‌کند: “اعتقاد به اینکه فرد می‌تواند با موفقیت، خواسته‌های یک کار را برآورده کند.”

یا سوزانا مک ماهون در کتاب روان‌شناسی لذت عرفانی در تعریف آن می‌گوید: «اعتماد به نفس راهی برای حضور در جهان است که به شما اجازه می‌دهد که خود را بشناسید و از خود مراقبت کنید.» به صورت کلی اعتماد به نفس توانایی و شجاعت شناخت خود، ایمان و باور به خود و عمل به اعتقادات و افکار خود است. 

نشانه‌های داشتن اعتماد به نفس:

  • فارغ از اشتباهات برای خود ارزش قائل شدن
  • فارغ از ضعف‌ها و نقص‌ها داشتن احساس خوب درمورد خودتان 
  • دفاع مطمئن و قاطعانه از خود 
  • شناخت خود 

روش‌های کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس سالم و خوب در مراحل و ابعاد مختلف زندگی  بسیار کمک کننده است. اگر به هر دلیلی اعتماد به نفستان ضعیف است نگران نباشید! این موضوع چیزی نیست که قابل بهبودی نباشد. با استفاده از راهکارهای زیر اعتماد به نفس خود را از نو بسازید.

همچنین بخوانید:  چگونه شخصیت قوی داشته باشیم

1- خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

خودتان را از نظر ظاهری، مالی، کاری، خانوادگی و… با دیگران مقایسه نکنید. هر چند که اندکی مقایسه بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی طبیعی است اما متوجه باشید که این مقایسه بیش از حد نشود چرا که نه تنها کمک کننده نیست بلکه تاثیر معکوس بر زندگی شما خواهد داشت. در مواقع مقایسه کردن به خودتان گوشزد کنید که این کار مفید نیست و اساساً زندگی یک رقابت نیست. بهتر است روی زندگی خود و مواهب آن تمرکز کنید.

2- اطرافتان را با افراد مثبت پر کنید

همه ما تحت تاثیر افراد دور و برمان قرار می‌گیریم. بنابراین دقت کنید که اطرافتان را باآدم‌های مثبت پر کنید. بهتر است از روابط خود را با افرادی که شما را قضاوت می‌کنند، بدبین هستند، با به صورت کلی احساس بدی را در شما ایجاد می‌کنند کاهش دهید.

3- افکار منفی را در خود متوقف کنید

زمانی که می‌خواهید کاری انجام دهید افکار منفی و نگران‌کننده را از خودتان دور کنید. نگذارید صدایی درون شما مدام از نتایج و تحلیل‌های منفی بگوید و در نهایت شما احساس بی‌ارزشی کنید. اگر هم در زمینه‌ای واقعا نمی‌توانید خوب باشید همه که برای همه کارها ساخته نشده‌اند، آن کار را رها کنید.

 

4- از بدنتان خیلی خوب مراقبت کنید

بدن شما خانه‌ای است که روح شما در آن زندگی می‌کند، بنابراین به این خانه توجه کنید و مراقبش باشید. از انجام کارهای خود مراقبتی مانند رژیم غذایی سالم، عدم مصرف سیگار، ورزش کردن، مراقبه و مدیتیشن، خواب کافی، کتاب خواندن، تفریح و… غافل نشوید. 

5- با خودتان مهربان باش

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید در راه افزایش اعتماد به نفس یاد بگیرید شفقت به خود است. شفقت و مهربانی به خود به این معناست که اگر شکست می‌خورید، اشتباه می‌کنید یا هر احساس بد دیگری را که تجربه می‌کنید، خود را تخریب نکنید و با مهربانی با خود رفتار کنید. 

6- با ترس هایتان چشم در چشم شوید 

یکی از موانع افزایش اعتماد به نفس درگیری با ترس‌های مختلف است. بهترین راه غلبه بر ترس، مواجه شدن با آن است. زمانی که با ترس‌هایتان مواجه شدید اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد.

همچنین بخوانید:  اکسیژن درمانی برای بیماران ریوی

7- کارهایی را انجام دهید که در آن‌ها درخشانید

هر کدام از ما کارهایی را خیلی خوب بلدیم انجام دهیم و در آن‌ ماهر هستیم. با انجام این کارها بعد از مدتی می‌بینید که اعتماد به نفس شما شروع به افزایش می‌کند و بیشتر خودتان را باور می‌کنید.

8- نه گفتن را در زمان‌های خاص یاد بگیرید

موقعیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد، یاد بگیرید این موقعیت‌ها تشخیص دهید و فوراً به آن نه بگویید. 

9- به اهدافتان عینک واقع بینی بزنید

اگر اهداف بلندمدت و غیر واقعی ترسیم کنید عدم دستیابی به آنها روی سطح اعتماد به نفس شما اثر می‌گذارد. برعکس هر چه بیشتر به اهدافتان دست پیدا کنید اعتماد به نفستان افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اهداف کوتاه مدت و  دست یافتنی‌تر انتخاب کنید.

10- خوب لباس بپوشید

شاید باور نکنید اما نوع لباس پوشیدن نیز می‌تواند بر روی میزان اعتماد به نفس شما موثر باشد. منظور از خوب لباس پوشیدن لزوماً پوشیدن لباس‌هایی فاخر و گران یا خیلی شیک و رسمی نیست بلکه به معنای پوشیدن لباسی است که در آن احساس راحتی و آرامش داشته باشید.

11- صحبت کردن محکم و جسورانه 

در زمان صحبت کردن در مقابل جمع، تغییر لحن، ریتم صحبت کردن و همچنین کنترل زبان بدن از تکنیک‌های موثر در هنگام سخنرانی است. همچنین اگر قرار است در یک جمع سخنرانی کنید بهتر است در آن زمینه تسلط کافی داشته باشید. 

12- به پیروزی‌ها و موفقیت‌های کوچک بی توجه نباشید

موفقیت همیشه نباید بزرگ و چشمگیر باشد، به موفقیت‌های کوچک در مسیر هدفتان نیز توجه کنید و برایشان ارزش قائل باشید حتی اگر می‌توانید آن‌ها را به هر شکلی که بلدید جشن بگیرید.

 

تکنیک اعتماد به نفس

13- از یک مشاور روانشناسی کمک بگیرید

از دیگر راه‌های افزایش اعتماد به نفس استفاده از راهنمایی‌های یک مشاور خوب و متخصص است. گاهی اوقات ضعف در اعتماد به نفس مشکلات ریشه‌ای دارد. بنابراین نیاز است از تخصص یک مشاور خوب بهره مند شوید.

در مرکز مشاوره شکرانه ده‌ها مشاور خانم و آقا مجرب وجود دارند که در زمینه‌های مختلف مشاوره ارائه می‌دهند. این زمینه‌ها عبارت‌اند از: مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره اعتماد به نفس، روان‌درمانی (خدمات روان ن پشکی )، مشاوره روانشناسی (نوروفیدبک، هیپنوتیزم درمانی) و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و… .

مرکز مشاوره شکرانه در شرق تهران واقع شده است و می‌توانید به صورت حضوری از خدمات این مرکز استفاده کنید اما اگر امکان مراجعه حضوری ندارید شکرانه امکانی را فراهم کرده است تا بتوانید به دو صورت دیگر یعنی تلفنی و آنلاین با این مرکز ارتباط برقرار کنید.

نتیجه گیری

افزایش اعتماد به نفس به داشتن یک زندگی آسوده‌تر و شادتر کمک می‌کند. با استفاده از روش‌های بالا و بهره‌مندی از راهنمایی‌های یک مشاور می‌توانید در راه تقویت اعتماد به نفس قدم بردارید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا