رفتاردرمانی

اختلال شخصیت وسواسی

اختلال شخصیت وسواسی چیست؟

اختلال وسواسی جبری (OCD) و اختلال شخصیت وسواسی جبری (OCPD) نام های مشابهی دارند و خیلی وقت ها افراد این دو را یکی می دانند. در حالی که این دو اختلال متفاوت هستند و تعریف متفاوتی دارند. شخصیت وسواسی با وسواس فکری عملی متفاوت است.

شخصیت وسواسی با نظم، کنترل و کمال گرایی شدید شناخته می شود. خیلی ها وقتی یک آدم بسیار دقیق و منظم می بینند، از رفتارشان خوششان می آید. حتی ممکن است تلاش کنند مانند آن ها باشند. اما باید بدانیم که بین نظم و اختلال شخصیت وسواسی اجباری مرز بسیار باریکی وجود دارد. شخص مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی (OCPD) همیشه در تلاش است تا کوچکترین جزئیات زندگی اش را کنترل کرده و خودش بر عهده بگیرد حتی اگر به این قیمت تمام شود که در زندگی انعطاف پذیر نباشد و نتواند چیزهای جدید را تجربه کند.

اختلال شخصیت وسواسی یکی از اختلالات شخصیت است و فردی که دچار این اختلال باشد، ویژگی های شخصیتی دارد که در در طی زمان برای او مشکلات جدی به وجود می آورد. ارتباط گرفتن با دیگران برای افراد با شخصیت وسواسی معمولا سخت است و اصرار آنها بر کمالگرایی و کنترل شدید باعث می شود که عملکردشان ضعیف شود.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

همچنین بخوانید:  اختلال شخصیت و انواع آن

 

علایم شخصیت وسواسی

  • معمولا بی احساس به نظر می رسند یا احساساتشان را محدود می کنند.
  • به شکلی انعطاف ناپذیر و سفت و سخت به قوانین پایبند هستند.
  • برای انجام هر کاری فهرست وظایف و زمان انجام کارها درست می کنند.
  • برای همدلی با دیگران و حفظ روابطشان با دیگران به مشکل بر می خورند.
  • خودشان را کاملا وقف کارشان می کنند.
  • قرض دادن وسایلشان به دیگران برایشان سخت است.
  • هر چیزی باید عالی باشد. حتی کوچکترین کارها و جزئیات باید به بهترین شکل ممکن باشند.
  • در زمینه هویت فردی و مسیر زندگی دچار مشکل هستند.
  • نمی توانند کنترل کردن را رها کنند و کارها را به دیگران واگذار کنند.

 

 

 

دلایل بروز اختلال شخصیت وسواسی

دلیل بروز این اختلال کاملا روشن نیست. ولی نظریه های مبتنی بر سبک دلبستگی می گویند کودکانی که والدینی داشته اند که به شدت مراقبشان بودند و اجازه تجربه و کشف محیط را به آنها نمی دادند، معمولا شخصیت وسواسی دراند. همچنین افرادی که در کودکی از لحاظ  عاطفی و همدلی رشد کافی نداشته اند و یا دلبستگی ایمن با والدینشان را تجربه نکرده اند، در بزرگسالی دچار شخصیت وسواسی می شوند. البته طبق معمول همیشه نقش وراثت و ژن ها را در بروز این اختلال نمی توان نادیده گرفت.

اختلال شخصیت وسواسی یکی از اختلالات شخصیت بسیار رایج در بین افراد است و به نظر می رسد شیوع آن بین زن ها و مردها یکسان است. افرادی که دچار اختلال شخصیت وسواسی هستند، معمولا دچار اختلالات دیگری مانند افسردگی، اختلالات خوردن، اختلال اضطراب بیماری (هیپوکندریازیس) و بیماری پارکینسون نیز می شوند.

همچنین بخوانید:  اختلال کندن مو، دلایل و درمان آن

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری هستند؟

اختلال شخصیت وسواسی جبری در مردان تقریبا دو برابر زنان رخ می‌دهد و بین ۱/۲ تا ۹/۷ درصد از جمعیت به این مشکل دچار می‌شوند.

مانند اکثر اختلالات شخصیتی، این اختلال هم معمولا با افزایش سن شدت می‌گیرد، به‌طوری‌که علائم در افرادی که در دهه ۴۰ یا ۵۰ سالگی خود قرار دارند، به شدیدترین حالت خود می‌رسند.

 

شخصیت وسواسی چطور درمان می شود؟

بهترین و اصلی ترین روش برای درمان شخصیت وسواسی روان درمانی است. گاهی از دارو نیز به عنوان یک روش کمکی برای درمان استفاده می شود.

روان درمانی

معمولا از دو رویکرد درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان روانپوریشی برای درمان شخصیت وسواسی استفاده می شود. در روش شناختی رفتاری به فرد آموزش داده می شود چطور الگوهای فکری منفی مرتبط با شخصیت وسواسی را تشخیص دهد و آنها را تغییر دهد.

هدف درمان روانپویشی این است که به فرد کمک کند افکار خودآگاه و ناخودآگاه و احساسات خود را شناسایی و درک کند تا بتواند انتخاب های سالم تر و بهتری در زندگی روزمره اش داشته باشد.

 

دارودرمانی

داروهای مورد استفاده برای درمان شخصیت وسواسی معمولا شامل داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب هستند. بسته به وضعیت و شدت اختلال روانپزشک می تواند داروهای مختلفی برای شما تجویز کند.

 

آموزش مهارت آرام شدن

مهارت آرام شدن یا ریلکس شدن به مجموعه‌ای از تکنیک‌های نفس کشیدن، شل کردن عضلات و خالی کردن ذهن از افکار منفی گفته می‌شود. استرس و اضطراب از پیامد‌های شایع اختلالات روانی مانند اختلال شخصیت وسواسی جبری هستند و این تکنیک‌ها به کاهش استرس و اضطراب در فرد کمک زیادی می‌کنند. تمرینات ذهن آگاهی، یوگا و پیلاتس از مشهور‌ترین تکنیک‌های آرام شدن هستند.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا