سلامتی

درمان فوری کبد چرب | کبد چرب را سه سوته درمان کنید!

درمان فوری کبد چرب کاملا ضروری و امری حیاتی است. اگر چه تصور بسیاری از درمان سریع کبد چرب اشتباه است، اما در حقیقت پروسه درمان از همان لحظه ای که گام اول برای درمان را برمی دارید و شروع به اصلاح الگوی تغذیه خود می کنید به صورت جدی آغاز شده است.

کبد، بزرگترین اندام داخلی بدن، نقش حیاتی در سم زدایی و پردازش مواد مغذی ایفا می کند. قبل از اینکه خون به سایر اندام های بدن برسد، در کبد فیلتر می شود. بیماری کبد چرب، تجمع چربی اضافی در سلول های کبد، اغلب بدون علامت باقی می ماند. در حالی که مقداری چربی در کبد طبیعی است، تشخیص کبد چرب زمانی انجام می شود که چربی بیش از 10 درصد وزن کبد را تشکیل می دهد که به طور بالقوه منجر به عوارض شدیدتر می شود.

عواملی مانند مصرف الکل و چاقی می توانند باعث ایجاد کبد چرب شوند و رویکردهای درمانی متنوعی را ایجاب می کنند. در صورت عدم درمان، کبد چرب می تواند به التهاب کبد و سیروز کبدی تبدیل شود و سلامتی شما را به طور جدی به خطر بیندازد. با توجه به اهمیت این موضوع، تمرکز ما بر روی بحث درمان فوری کبد چرب خواهد بود، پس لطفا تا پایان به خواندن این مقاله مهم در مجله ماورای سلامت ادامه دهید.

فهرست

وظایف کبد چیست؟

کبد به عنوان یک اندام محوری با بسیاری از عملکردهای حفظ کننده زندگی عمل می کند. با تولید صفرا به هضم غذا کمک می کند، پروتئین های بدن را سنتز می کند، آهن را ذخیره می کند، مواد مغذی را به انرژی تبدیل می کند و لخته شدن خون را برای بهبود زخم تسهیل می کند. علاوه بر این، کبد با بالا بردن ایمنی بدن با حذف باکتری ها و سموم و پاکسازی مواد مضری که می تواند سلامت کلی را به خطر بیندازد، به ایمنی بدن کمک می کند.

علائم کبد چرب

کبد چرب اغلب با علائم ظریف ظاهر می شود، اما افراد ممکن است احساس خستگی، ناراحتی یا درد در سمت راست بالای شکم داشته باشند. برخی از افراد مبتلا به کبد چرب ممکن است با عوارضی از جمله اسکار کبد مواجه شوند که به آن فیبروز کبدی گفته می شود. پیشرفت به فیبروز شدید منجر به سیروز می شود، یک وضعیت شدید که می تواند منجر به نارسایی کبد شود. آسیب کبدی ناشی از سیروز غیرقابل برگشت است و اهمیت اقدامات پیشگیرانه و مداخله زودهنگام را نشان می دهد. سیروز ممکن است با علائمی زبر همراه باشد:
 

 

علائم کبد چرب

  •  درد شکم
  • خارش پوست
  • یرقان (زردی پوست و چشم ها)
  •  آسیت (جمع شدن مایعات شکمی)
  •  کاهش وزن ناگهانی
  •  خستگی
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • کبودی یا خونریزی آسان
  • ادرار تیره
  • مدفوع کم رنگ

علاوه بر این ها تورم پا، خوشه های رگ خونی عنکبوت مانند روی پوست، بزرگ شدن سینه در مردان و گیجی جز علائم کبد چرب هستند. رعایت برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کاهش عوارض آن بسیار مهم است.

 
 

علت ایجاد کبد چرب

بیماری کبد چرب شامل ذخیره و تجمع چربی اضافی در سلول های کبدی است. عوامل متعددی در این تجمع چربی نقش دارند. مصرف الکل می تواند منجر به کبد چرب الکلی شود، زیرا فرآیندهای متابولیک خاص کبد را مختل می کند. برخی از محصولات جانبی متابولیک می توانند با اسیدهای چرب ترکیب شوند و منجر به ایجاد چربی هایی شوند که در کبد تجمع می یابند. با این حال، در افرادی که الکل محدود مصرف می کنند، منشا بیماری کبد چرب کمتر قطعی است.

برای اطلاع بیشتر درباره تاثیر اضافه وزن بر ابتلا به بیماری های کبدی حتما مقاله کبد چرب و چاقی شکمی را نیز بخوانید.

در این موارد، می‌توان تصور کرد که بدن یا مقدار زیادی چربی تولید می‌کند یا برای متابولیسم مناسب چربی تلاش می‌کند. عوامل متعددی ممکن است در ایجاد بیماری کبد چرب در افرادی که حداقل الکل مصرف می کنند نقش داشته باشد:

  • ژنتیک: عوامل ارثی می توانند بر نحوه پردازش و ذخیره چربی بدن تأثیر بگذارند.
  • مقاومت به انسولین: مقاومت به انسولین می تواند منجر به تولید بیش از حد و ذخیره چربی در کبد شود.
  • رژیم غذایی ضعیف: مصرف یک رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده و چربی های ناسالم می تواند ذخیره چربی در کبد را افزایش دهد.
  • سبک زندگی کم تحرک: عدم فعالیت بدنی می تواند توانایی بدن در متابولیسم موثر چربی ها را مختل کند.

درک این عوامل برای توسعه استراتژی‌های موثر برای پیشگیری و مدیریت بیماری کبد چرب در افرادی که مصرف‌کننده الکل سنگین نیستند، حیاتی است.

 

پاکسازی فوری کبد

 

رویکردهای بهینه برای درمان فوری کبد چرب

در حال حاضر، داروهای تایید شده که به طور خاص کبد چرب را هدف قرار می دهند، وجود ندارند، که بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر برای فرموله کردن و ارزیابی مداخلات دارویی مناسب تاکید می کند. در موارد متعدد، اصلاحات در شیوه زندگی فرد از جمله گنجاندن ورزش هوازی و اصلاح الگوی تغذیه، پتانسیل برای معکوس کردن موثر پیشرفت بیماری کبد چرب را دارد. به عنوان مثال، پزشک معالج شما ممکن است اقدامات زیر را توصیه کند:

  • پرهیز از مصرف الکل
  • درگیر شدن در ورزش منظم برای تسهیل کاهش وزن
  • اجرای تنظیمات رژیم غذایی برای سلامت کبد ضروری و حیاتی است. و در این راستا مقاله ای بی نظیر با عنوان ” ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم ” را در این لینک می توانید مطالعه کنید و از جزئیات باید و نباید های تغذیه ای کبد چرب کاملا آگاه شوید.
  • خودداری از مصرف داروها و مکمل هایی که می توانند بر کبد تأثیر منفی بگذارند.

نوشیدنی برای کبد چرب

قهوه برای درمان فوری کبد چرب

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2018، قهوه دارای ویژگی های محافظتی متعددی برای کبد است. به طور خاص، سنتز آنزیم های کبدی را تحریک می کند و با التهاب مقابله می کند. همان تحقیقات نشان داد که مصرف مداوم قهوه در بین افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی به کاهش آسیب کلی کبد کمک می کند.

 

کبد چرب را سه سوته درمان کنید

مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های کبدی مفید به نظر می رسد. ترجیحاً قهوه ای با کافئین بسیار کم را انتخاب کنید. با توجه به اینکه قهوه حاوی کافئین است، اعتدال محتاطانه در مصرف توصیه می شود. اگر مصرف دو تا سه فنجان قهوه باعث ایجاد احساس خشم یا اضطراب می شود، ممکن است عاقلانه باشد که از آن خودداری کنید و برای درمان فوری کبد چرب راه های بعدی را امتحان کنید.

دمنوش خارمریم برای درمان فوری کبد چرب

دمنوش خارمریم به عنوان یک گزینه درمانی فوری بالقوه برای کبد چرب مورد توجه قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که این داروی گیاهی دارای خواصی است که می تواند به ارتقای سلامت کبد و کاهش علائم مرتبط با بیماری کبد چرب کمک کند. در حالی که تحقیقات علمی در مورد اثربخشی آن به اثبات رسیده است. طرفداران طب سنتی پیشنهاد می کنند که دمنوش خارمریم ممکن است به حمایت از عملکرد کبد، کاهش التهاب و کمک به متابولیسم چربی ها در کبد کمک کند.

جوشانده جینسینگ برای درمان فوری کبد چرب

این گیاه که به دلیل ویژگی های ضد التهابی قوی خود مشهور است، به عنوان یک مکمل گیاهی شناخته شده است. تحقیقات علمی ظرفیت جینسینگ را برای عملکرد آنتی اکسیدانی برجسته کرده است و آن را به یک سپر بالقوه در برابر آسیب کبدی ناشی از ویروس ها، سموم و الکل تبدیل می کند. توانایی ظاهری آن برای درمان فوری کبد چرب نیز ذکر شده است.

علاوه بر این، برخی مطالعات انسانی نشان داده اند که مداخله جینسینگ می تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد، خستگی را بهبود بخشد و التهاب را در بین افرادی که با بیماری و اختلال عملکرد کبد دست و پنجه نرم می کنند، کاهش دهد. 

چای سبز برای درمان فوری کبد چرب

چای سبز به دلیل محتوای غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید به عنوان یک گزینه درمانی فوری کبد چرب در حال ظهور است. مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، به ویژه کاتچین ها، ممکن است به کاهش التهاب، بهبود عملکرد کبد و کمک به متابولیسم چربی ها در کبد کمک کنند. ترکیب چای سبز در یک رژیم غذایی متعادل می تواند مزایای بالقوه ای را برای درمان کبد چرب ارائه دهد.

جوشانده شیرین‌بیان برای درمان فوری کبد چرب

شیرین بیان، گیاهی که به دلیل خواص دارویی قوی خود مشهور است، دارای ریشه ای غنی از خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظت از کبد است. ماده اولیه فعال در ریشه شیرین بیان ترکیب ساپونین گلیسیریزین است که به طور سنتی در طب چینی و ژاپنی برای درمان بیماری های مختلف از جمله درمان فوری کبد چرب استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  سرطان سینه چه علائمی دارد؟ شناسایی و درمان سرطان سینه

علائم کبد چرب در زنان

مصرف مکمل شیرین بیان برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی و کسانی که به دنبال دفاع در برابر آسیب کبدی ناشی از الکل هستند، مفید است. با این وجود، اذعان به این نکته ضروری است که افراد خاصی ممکن است حساسیت بیشتری به مکمل‌های شیرین بیان نشان دهند که می‌تواند منجر به عوارض جانبی بالقوه شود.

فعالیت های هوازی 

طبق یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2019، کبد چرب معمولاً با شیوه زندگی بی تحرک مرتبط است. علاوه بر این، فقدان فعالیت بدنی به عوامل مختلفی در زمینه بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می کند که شامل بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی می شود.

شرکت در فعالیت بدنی هوازی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی اهمیت زیادی دارد. تلاش برای حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته توصیه می شود. با این حال، شرکت در جلسات ورزشی یا باشگاه برای تحقق این هدف اجباری نیست. یک پیاده روی سریع 30 دقیقه ای به مدت پنج روز در هفته می تواند کافی باشد. از طرف دیگر، می‌توانید آن را به دو پیاده‌روی سریع ۱۵ دقیقه‌ای در هر روزتقسیم کنید.

برای شروع روتین ورزشی خود، فعالیت های بدنی متوسط را در برنامه روزانه خود ادغام کنید، مانند پیاده روی به فروشگاه مواد غذایی، بازی با کودکان، یا انتخاب پله ها به جای آسانسور در صورت امکان. اگر قصد دارید یک رژیم ورزشی جدید را شروع کنید، عاقلانه است که برای توصیه های ورزشی شخصی با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین نتیجه را برای درمان فوری کبد چرب بگیرید.

کلسترول بالا را هدف قرار دهید

طبق یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2014، کبد چرب توانایی ذاتی بدن برای تنظیم موثر کلسترول را مختل می کند. این امر پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی را تشدید می کند و استعداد ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. برای مدیریت موثر سطوح کلسترول و ارائه درمان فوری کبد چرب، توصیه می شود مصرف انواع خاصی از چربی ها را محدود کنید. قابل ذکر است که چربی های زیر باید محدود شوند:

  • چربی های اشباع شده که معمولا در گوشت قرمز و لبنیات پرچرب وجود دارد.
  • چربی های ترانس که اغلب در محصولات پخته شده فرآوری شده، کراکرها و غذاهای سرخ شده یافت می شوند.

وزن اضافی را کاهش دهید

راهنمای انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری‌های کبدی در ۲۰۱۷، کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی در بهبود پیشرفت و علائم این بیماری شناسایی کرد. این راهنما توصیه می‌کند که افراد مبتلا به چاقی و کبد چرب، بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کم شود.

 

علائم کبد چرب در مردان

همچنین، کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند سایر علائم کبد چرب غیرالکلی مانند التهاب، فیبروز و جای زخم را بهبود بخشد. بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، برداشتن گام‌های کوچک به سمت هدف، در طول زمان است. رژیم‌های روزه‌داری و شدید اغلب ناپایدارند و به کبد آسیب می‌زنند.

قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید برنامه مناسب برای شما چیست. متخصص تغذیه می‌تواند با برنامه غذایی، به رسیدن به وزن سلامت و انتخاب مواد غذایی مغذی کمک کند.

از محرک‌های شناخته شده کبد خودداری کنید

برخی از مواد پتانسیل ایجاد فشار بیش از حد بر روی کبد شما را دارند. از جمله این مواد می توان به الکل، داروهای بدون نسخه (OTC) و ویتامین ها و مکمل های خاص اشاره کرد. مطالعات اخیر انجام شده در سال 2018 نشان داده است که حتی مصرف متوسط الکل می تواند به پیشرفت بیماری در افرادی که با بیماری کبد چرب غیر الکلی سر و کار دارند منجر شود.

اگر در حال حاضر بیماری کبد چرب غیر الکلی را مدیریت می کنید، توصیه می شود قبل از معرفی هر گونه دارو، ویتامین یا مکمل OTC ، با پزشک خود صحبت کنید. این به این دلیل است که مواد متعددی می‌توانند روی کبد شما تأثیر بگذارند و بیماری شما را حاد تر کنند.

تاثیر ویتامین  E در درمان کبد چرب

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که التهاب ناشی از بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش می دهد. مروری بر مطالعات معتبر در سال 2017 نشان می‌دهد که اگرچه برخی تحقیقات امیدوارکننده است، اما تحقیقات بیشتر برای مشخص کردن افرادی که می‌توانند از این مکمل سود ببرند و مکانیسم‌های درگیر آن ضروری است. توجه به این نکته حیاتی است که مانند بسیاری از مکمل ها، دوزهای بالا ویتامین E خطرات ذاتی دارد.

در حال حاضر، درمان فوری کبد چرب در علم پزشکی تایید نشده است. در حالی که برخی داروها به بهبود وضعیت کبد کمک می کنند، مهمترین رویکرد برای درمان کبد چرب اصلاح سبک زندگی و اتخاذ یک رژیم غذایی سالم است. 

مواد غذایی مفید برای کبد چرب

مطالعات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند مزایای بالقوه ای را در رسیدگی به این وضعیت پزشکی ارائه دهد. رژیم غذایی مدیترانه ای در مدیریت بیماری هایی که اغلب با بیماری کبد چرب غیرالکلی مرتبط هستند، مانند افزایش سطح کلسترول، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 اثربخشی را نشان می دهد. این رویکرد رژیمی که حول طیف متنوعی از غذاهای گیاهی و چربی‌های سالم متمرکز شده است، بر غذاهای زیر تأکید دارد که می‌توانند به درمان فوری کبد چرب کمک کنند:

 

تشخیص کبد چرب در منزل

در ادامه لیست غذاهای توصیه شده را مطالعه کنید:

میوه‌ها و سبزیجات

انواع مختلفی از میوه‌ها برای درمان فوری کبد چرب مفید هستند:

  • انواع توت‌ها
  • سیب
  • پرتقال و مرکبات
  • موز
  • خرما
  • انجیر
  • خربزه
  • سبزیجات
  • کلم بروکلی
  • فلفل
  • سیب‌زمینی‌های شیرین
  • هویج
  • اسکواش
  • خیار
  • بادمجان
  • گوجه‌فرنگی

حبوبات

سعی کنید موارد زیر در رژیم غذایی شما باشد:

  • لوبیا
  • نخود و نخود‌فرنگی
  • عدس

چربی‌های سالم

از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون فرابکر استفاده کنید. غلظت بالای چربی‌های سالم را می‌توان در موارد زیر نیز یافت:

  • آجیل
  • دانهها
  • آووکادو
  • زیتون

 

ماهی و گوشت بدون چربی

دو بار در هفته ماهی بخورید. تخم‌مرغ و مرغ بدون چربی، مانند مرغ بدون پوست و بوقلمون، در حد اعتدال خوب هستند.

همچنین بخوانید:  درمان زانو درد شدید چیست؟

نقش غلات کامل در درمان سریع کبد چرب

مصرف غلات و غلات فرآوری‌نشده مانند لیست زیر به درمان این بیماری کمک می‌کند:

  • نان گندم کامل
  • برنج قهوه‌ای
  • جو کامل
  • پاستا سبوس‌دار
  • کوینو

امگا ۳ برای درمان فوری کبد چرب

اگرچه چربی‌ها و روغن‌های خاصی می‌توانند اثرات نامطلوبی بر سلامتی ما داشته باشند، دسته‌های مختلفی از چربی‌ها وجود دارند که اثرات مفید متعددی بر سلامت انسان دارند.

 

علائم کبد چرب در چهره

اسیدهای چرب امگا 3 در طبقه بندی چربی های اشباع نشده قرار می گیرند و می توانند از غذاهایی مانند ماهی های روغنی و همچنین برخی از مغزها و دانه ها تهیه شوند. این چربی ها به سلامت قلب کمک می کنند و اغلب به افرادی که با مشکلات کبد چرب سر و کار دارند توصیه می شود. با توجه به بررسی انجام شده در سال 2016، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از مکمل امگا 3 در رژیم غذایی می تواند به طور بالقوه منجر به کاهش کبد چرب و افزایش سطح کلسترول شود.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از کبد چرب غیرالکلی را کاهش دهد. محققان دوز روزانه ۸۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین E در روز را برای درمان کبد در افرادی که دیابت ندارند و استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) را تجربه می‌کنند، توصیه می‌نمایند. البته مانند بسیاری از مکمل‌ها، خطرات مرتبط با مصرف دوز بالای ویتامین E وجود دارد و قبل از مصرف حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

 

اگر می خواهید مطمئن شوید که یک ماده غذایی بسته بندی شده حاوی قند اضافی است یا خیر، مواد موجود در بسته بندی محصول را بررسی کنید. به کلماتی که با “ose” ختم می شوند، مانند ساکارز، فروکتوز و مالتوز دقت کنید. علاوه بر این، چندین قند دیگر اغلب در محصولات غذایی گنجانده می شوند، از جمله:

  • نیشکر
  • شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • شیرین کننده ذرت
  • عسل
  • آب میوه

یک رویکرد جایگزین برای تعیین محتوای قند در یک محصول غذایی، مراجعه به برچسب حقایق تغذیه ای آن است. به مقدار شکر موجود در یک وعده غذا توجه کنید. انتخاب گزینه هایی با محتوای قند کمتر برای انتخاب های غذایی بهتر توصیه می شود.

 

میوه های مفید برای کبد چرب

برای کسانی که مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی تشخیص داده شده اند، کاهش مصرف قند نکته کلیدی است. در حالی که شیرینی ها و خوراکی ها باید محدود باشد، مصرف میوه کاملا متفاوت است. قند بیش از حد به چربی کبد تبدیل می شود. قطع کردن فروکتوز و ساکارز به مدیریت کبد چرب کمک می کند. تحقیقات جدید تمرکز را از فروکتوز به تمام غذاهای با قند بالا، غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین، کیک ها و آب نبات ها تغییر می دهد. اما بدون تردید در هر زمان و با هعر رویکردی علمی، مصرف میوه و سایر روییدنی های زمین هرگز نمی تواند حتی یک هزارم مواده غذایی کارخانه ای آسیب زننده باشد.

 

میوه های مضر برای کبد چرب

برخی میوه های توصیه شده برای کبد چرب

  • میوه های غنی از فیبر مصرف کنید زیرا می توانند به بدن شما در پردازش چربی و کاهش سطح کلسترول کمک کنند.
  • با ترکیب پروتئین با میوه ها یک میان وعده متعادل ایجاد کنید. با ترکیب پروتئین با میوه، می توانید به طور موثر سطح قند خون را تنظیم کنید. این تمرین پاسخ انسولین بدن را افزایش می دهد و به حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می کند.
  • میوه های کامل را به جای اسموتی ها و آب میوه ها انتخاب کنید. دومی می تواند فریبنده باشد زیرا اغلب حاوی قند بیشتری نسبت به مواد مغذی مفید است که منجر به افزایش ناگهانی سطح قند خون می شود. برای مزایای سلامتی بهینه، مصرف میوه های کامل را در اولویت قرار دهید.
  • میوه های کم قند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در حالی که میوه ها به طور کلی برای یک رژیم غذایی سالم توصیه می شوند، برخی از گونه ها حاوی محتوای قند بالاتری هستند. اگر به دلیل نگرانی هایی مانند کبد چرب مراقب مصرف قند هستید، روی انتخاب گزینه های کم قند مانند انواع توت ها تمرکز کنید.

درمان فوری کبد چرب با گیاهان

در کنار رویکردهای مرسوم برای درمان فوری کبد چرب، تعداد قابل توجهی از افراد در حال بررسی درمان‌های جایگزین مانند مکمل‌های گیاهی هستند تا به طور بالقوه سلامت کبد را افزایش داده و از آن محافظت کنند. اطلاعات پیش رو شما را با چندین گیاه که به دلیل پتانسیل آنها برای کمک به بهبود کبد چرب مشهور هستند آشنا می کند.

بسیار مهم است که تأکید شود گیاهان متعدد، از جمله موارد ذکر شده در زیر، می توانند خطراتی را برای افراد مبتلا به بیماری های خاص کبدی ایجاد کنند. در نتیجه، مشورت با پزشک خود قبل از استفاده از مکمل های گیاهی برای اطمینان از ایمنی و مناسب بودن ضروری است.

زردچوبه برای درمان فوری کبد چرب

زردچوبه که به دلیل ماده فعال اصلی کورکومین معروف است، به خاطر مجموعه ای از مزایای سلامتی چشم گیرش توجه را به خود جلب کرده است. زردچوبه با خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی خود، به عنوان یک انتخاب مطلوب برای افرادی که با بیماری کبد دست و پنجه نرم می کنند، می باشد.

استفاده از مکمل‌های زردچوبه و کورکومین در رژیم غذایی معمولاً بی‌خطر تلقی می‌شود. با این حال ممکن است برای برخی افراد که درگیر درمان فوری کبد چرب هستند، به تشخیص پزشک معالج ممنوع اعلام شود.

سیر برای درمان فوری کبد چرب

سیر در حالی که از نظر گیاه شناسی به عنوان یک سبزی طبقه بندی می شود، نقش پر رنگی در طب سنتی و درمان دارد. سیر مملو از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی مانند آلیسین، آلیین است و سیر به عنوان یک مکمل بالقوه برای پیشگیری و درمان فوری کبد چرب ظاهر می شود.

 

داروی گیاهی برای کبد چرب

هم سیر خام و هم پودر سیر ویژگی‌های محافظ کبد را نشان می‌دهند و می‌توانند سلامت کبد را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی افزایش دهند. مصرف سیر خام نیز با محافظت در برابر سرطان کبد مرتبط است. به طور کلی بی خطر تلقی می شود، مهم است که توجه داشته باشید که سیر ممکن است باعث ایجاد آلرژی در افراد خاص شود.

نقش زنجبیل در درمان فوری کبد چرب

ریشه زنجبیل، یک عنصر اصلی در انواع آشپزی در ملل مختلف است. همچنین به عنوان یک گیاه درمانی برای شرایط مختلف، از جمله بیماری های کبدی عمل می کند. غنی شده با عناصر قوی مانند جینجرول و شوگاول است. ریشه زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و از آسیب سلولی محافظت می کند و در نتیجه سلامت کبد را تقویت می کند.

علاوه بر این، زنجبیل این ظرفیت را دارد که از کبد در برابر سمومی مانند الکل محافظت کند. به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، حتی برای افرادی که به بیماری کبد مبتلا هستند، توصیه می شود قبل از انتخاب مکمل زنجبیل با دوز بالا، از پزشک معالج تان راهنمایی بگیرید.

درمان فوری کبد چرب

کاهش مصرف چربی‌های ترانس و اشباع

نوع چربی‌هایی که در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید نیز نقش مهمی در ابتلا یا عدم ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دارد. روغن‌های هیدروژنه و فست‌فودها، حاوی مقدار زیادی چربی‌های ترانس و اشباع هستند که مصرف بیش از حد آن‌ها، افراد را در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار می‌دهد.

همچنین مواد غذایی مثل غذاهای فرآوری‌شده، لبنیات پرچرب و گوشت حیوانات، سرشار از چربی‌های اشباع هستند و مصرف آن‌ها نباید بیش از مقدار مشخصی باشد. توصیه می‌کنیم برای درمان فوری کبد چرب از روغن‌هایی مثل روغن زیتون که مقادیر پایینی از چربی ترانس و اشباع دارند، استفاده کنید.

کاهش مصرف قند و فروکتوز

مصرف زیاد قند و فروکتوز می‌تواند سلامت کبد را به خطر بیندازد و موجب تجمع چربی در آن شود. از منابع اصلی فروکتوز می‌توان به شهد ذرت اشاره کرد که در انواع سس‌ها، غذاهای منجمد، غلات صبحانه، شیرینی‌‌ها و نوشیدنی‌های گازدار یافت می‌شود. باید بدانید مصرف بیش از حد غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، به اندازه مواد غذایی دارای چربی اشباع و ترانس برای ابتلا به چربی کبد خطرناک است.

 

 

درمان خانگی کبد چرب

 

قطع مصرف الکل و نیکوتین و سایر مواد رونگردان و غیره

اگر قرار است پیشرفت و مدرنیته را از اروپایی های “قوم بربر” بیاموزیم و برده افکار این ربات های سلطه جو بر جامعه جهانی باشیم، باید به حال خود که فرزندان کوروش کبیر هستیم تاسف شدید و عمیق بخوریم! درست است که ایشان در علوم کنونی زمین که همگی بر پایه احتمالا و عدم قطعیت بنا شده اند، پیشتاز و پیشرو هستند، اما این دلیل نمی شود که ایرانیان که سرآمد معرفت پیشگی و دستیابی به قدرت های نهانی بشر در زمین بوده اند، به چنین فلاکتی دچار شوند که نوشیدن سمّ کشنده و مهلکی به اسم الکل را نشانه رشد، پیشرفت و روشن شدگی و درک و شعور والای انسانی بدانند.

شما ایرانی عزیز، اگر قادر به قطع مصرف الکل، نیکوتین و افیون ها و مخدرهای صنعتی و سنتی نباشید، هرگز نمی توانید به جامعه ای متعالی و شادی درونی و قدرت ماورای تصور انسان که در ریشه این خاک نهفته است، برای داشتن کشوری مقتدر و یکه تاز در زمین حتی فکر کنید.

پس تا دیر نشده لااقل برای سلامتی خویش، دست از مصرف الکل، نیکوتین،روان گردان ها و مخدرها بردارید. تا بتوانید به آرامی سلامت کبد خویش را به دست آورید.

عوارض کبد چرب

 

  • NASH (استئاتوهپاتیت غیر الکلی): در برخی موارد، کبد چرب می‌تواند به NASH، شکل شدیدتر بیماری که با التهاب و آسیب سلول‌های کبدی مشخص می‌شود، پیشرفت کند.
  • فیبروز: التهاب طولانی مدت می تواند منجر به ایجاد فیبروز شود که به تجمع بافت اسکار در کبد گفته می شود. این می تواند عملکرد کبد را مختل کند و به طور بالقوه به سیروز تبدیل شود.
  • سیروز: فیبروز پیشرفته می تواند منجر به سیروز شود، وضعیتی که در آن زخم های گسترده ساختار کبد را مختل می کند و عملکرد آن را مختل می کند و به طور بالقوه منجر به نارسایی کبد می شود.
  • نارسایی کبد: سیروز شدید می تواند باعث توقف عملکرد صحیح کبد و در نتیجه نارسایی کبد شود. این می تواند تهدید کننده زندگی باشد و ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشد.
  • پرفشاری خون پورتال: سیروز می تواند منجر به افزایش فشار در سیاهرگ باب شود و عوارضی مانند واریس (وریدهای بزرگ در مری یا معده) و آسیت (انباشته شدن مایع در شکم) ایجاد کند.
  • انسفالوپاتی کبدی: کبد آسیب دیده ممکن است برای پاکسازی سموم از خون تلاش کند، که منجر به تجمع سموم در مغز و ایجاد مشکلات شناختی و عصبی می شود.
  • سرطان کبد: التهاب و آسیب طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را به ویژه در شرایط سیروز افزایش دهد.
  • عوارض قلبی عروقی: کبد چرب با افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی از جمله بیماری قلبی و سکته مرتبط است.
  • دیابت نوع 2: کبد چرب و مقاومت به انسولین اغلب دست به دست هم داده و در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارند.
  • سندرم متابولیک: کبد چرب جزء سندرم متابولیک، مجموعه ای از شرایط از جمله چاقی، فشار خون بالا و سطوح غیر طبیعی کلسترول است که همگی خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهند.

 

تشخیص کبد چرب در منزل

با توجه به اینکه بیماری کبد چرب اغلب فاقد علائم فیزیکی مشخص است، تشخیص آن در خانه ساده نیست. به غیر از تغییر رنگ پراکنده بدن و ناراحتی در سمت راست شکم، چند نشانه ملموس دیگر وجود آن را از طریق خود تشخیصی نشان می دهد.

برای تشخیص دقیق و مدیریت پیشگیرانه این عارضه، توسل به تکنیک های پزشکی مانند بیوپسی کبد، آزمایش خون و تصویربرداری کبد توصیه می شود. این روش ها درک جامعی از وسعت بیماری ارائه می دهند و به توسعه استراتژی های درمانی مناسب کمک می کنند.

 

درمان فوری کبد چرب

 

جمع بندی

در نهایت، بیماری کبد چرب از تجمع چربی اضافی در کبد ناشی می شود. این وضعیت ممکن است در نتیجه مصرف الکل ایجاد شود که به کبد چرب الکلی معروف است. با این حال، زمانی که عواملی غیر از الکل در ایجاد کبد چرب نقش دارند، به آن کبد چرب غیر الکلی می گویند.

تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به کبد چرب بدون علامت باقی می مانند تا زمانی که آسیب جدی به کبد رخ دهد. راه اصلی برای رسیدگی به این وضعیت شامل اعمال تغییراتی در سبک زندگی است که سلامت کبد را تقویت می کند.

مدیریت وزن، فعالیت بدنی، کاهش مصرف قند، اتخاذ یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و ترکیب مصرف گیاهان دارویی و دمنوش های ویژه برای کبد چرب از جمله راهکارهایی هستند که می توانند علائم مرتبط با کبد چرب را بهبود بخشند. 

منبع

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا