طب سنتی

انواع پوست و روش های مراقبت از آن

تا به حال فکر کرده اید که چه نوع پوستی دارید؟

بطور کلی پنج نوع پوست وجود دارد: طبیعی ، خشک ، چرب ، مختلط و حساس.
شناخت انواع مختلف پوست و همچنین شناسایی این که پوست شما از چه نوعی است، کمک می کند که راه های مناسبی را برای رسیدن به پوستی صاف و شفاف پیدا کنید.

 با مجله تغذیه ماورای سلامت  این مبحث را عمیق تر خواهید آموخت.

نوع پوست شما معمولاً از طریق ژنتیک تعیین می شود ، اما عادت های روزمره و عوامل محیطی نیز وجود دارند که می توانند شرایط پوستی را تغییر دهند. هر نوع پوستی مجموعه خاصی از ویژگی ها و علائم را دارد که نیاز به توجه ویژه ای نیز خواهد داشت. به مطالعه ادامه دهید تا از نوع پوست خود و چگونگی مراقبت بهتر از آن مطلع شوید.

پوست معمولی و نرمال

کسانی که نوع پوست معمولی و طبیعی دارند پوست چرب یا خشکی ندارند. پوست های معمولی به ندرت چرب یا خشک میشوند و در صورت خشک یا چرب شدن پوست از بین بردن یا برطرف کردن آن نیز آسان است. وقتی نوبت به اندازه منافذ می رسد ، پوست طبیعی دارای منافذ کوچکی است که به راحتی قابل مشاهده نیستند. براقیت طبیعی پوست در حالت عادی زیاد نیست و همچنین پوست ترك خورده یا پوسته پوسته نمی شود. پوست های طبیعی معمولاً خطوط و چین و چروک کمی دارند و رنگ پوست به طور کلی یکنواخت و بدون لکه های مشخص است.

حتی اگر پوستی معمولی با لکه های کم دارید ، استفاده از نکات ما در مورد نحوه تمیز نگه داشتن پوست و رعایت یک روتین مناسب مراقبت از پوست می تواند پوست شما را در آینده زیبا و سالم نگه دارد. پوست طبیعی مترادف پوست کامل نیست و حتی کسانی که پوست خود را طبیعی توصیف می کنند با لکه های جزئی یا سایر موارد پوستی مقابله می کنند. لازم به یادآوری است که پوست با گذشت زمان نیز تغییر می کند ، به این معنی که کسانی که در حال حاضر هیچ مشکل پوستی ندارند ، می توانند به طور بالقوه با افزایش سن و یا حوادث زندگی ، از جمله بارداری و یائسگی با یک سری مشکلات پوستی مواجه شوند. اگر به هر دلیلی سطح هورمون شما تغییر کند، یا به طور اتفاقی از محصولی استفاده کنید که پوست شما به آن حساسیت دارد ، ممکن است دچار جوش و آکنه شوید.

 

انواع پوست و روش های مراقبت از آن

 

کسانی که نوع پوست معمولی دارند باید از محصولی استفاده کنند که باعث ایجاد چربی بیش از حد بر روی پوست آنها نشود و از استفاده از محصولی که باعث خشکی زیاد می شود نیز خودداری کنند. در حالی که پوست طبیعی نسبت به سایر انواع پوست به نگهداری و مراقبت کمتری نیاز دارد، مهم است که موارد زیر را رعایت کنید : 

از کرم ضد آفتاب با طیف گسترده استفاده کنید که هر دو اشعه UVA و UVB را مسدود کند.
از تابش مستقیم نور خورشید به پوست خودداری کنید و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
سیگار نکشید.
بدن خود را هیدراته نگه دارید.
پوست خود را هر روز به آرامی و بطور کامل شسته و هرگز با آرایش نخوابید.
از مرطوب کننده استفاده کنید.

پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید ، ممکن است احساس کشیده شدن در پوست خود داشته باشید. همچنین ممکن است تکه های پوسته پوسته شده نیز بر روی پوست شما وجود داشته باشد. بطور کلی کسانی که دارای پوست خشک هستند منافذ پوستی تقریباً نامرئی دارند و ممکن است از چین و چروک زودرس و تحریک پوست رنج ببرند.

 

انواع پوست و روش های مراقبت از آن

 

چه عواملی باعث خشکی پوست می شود؟

عواملی که موجب خشکی پوست میشوند را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد. برای برخی، پوست خشک ارثی است، زیرا ژنتیک می تواند بر میزان سبوم تولید شده در غدد چربی پوست تأثیر بگذارد. سبوم مسئول نرم و لطیف نگه داشتن پوست ما است.
بسیاری تصور می کنند که خشکی پوست به دلیل کمبود رطوبت است، اما میزان آب در پوست خشک در سطوح مشابه در پوست چرب نیز یافت می شود. افزودن آب به پوست خشک در واقع برای درمان این اختلال پوستی مناسب نیست.

بطور کلی خشکی پوست به علت :

ژن های شما
پیری یا تغییرات هورمونی
آب و هوایی مانند باد، خورشید زیاد یا سرما
اشعه ماورا بنفش (UV) 
گرمایش در محیط داخلی
حمام و دوش آب گرم و طولانی
مواد تشکیل دهنده صابون ها ، مواد آرایشی یا پاک کننده ها
داروها

اهمیت استفاده از مرطوب کننده برای پوست خشک 

کسانی که پوست خشکی دارند اغلب از واکنش های حساسیتی جزئی رنج می برند و تمایل دارند که از کرم ها برای مرطوب کردن پوست بهره مند شوند ، زیرا کرم ها حاوی روغن بیشتری هستند و غلیظ تر بوده و مرطوب کنندگی بیشتری دارند. هرچه روغن بیشتری در یک مرطوب کننده وجود داشته باشد ، بهتر می تواند در سراسر اپیدرم پوست جذب و به آبرسانی پوست کمک کند. قبل از استفاده از مرطوب کننده روزانه ، آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که واکنش آلرژیک به آن ندارید.

همچنین بخوانید:  خواص برگ استویا (شیرین کننده طبیعی)

از پاک کننده های خشن خودداری کنید

به طور کلی به کسانی که پوست خشک دارند توصیه می شود از درمان های بنزوئیل پراکسید ، که بر تولید سبوم تأثیر منفی می گذارد ، خودداری کنند. این افراد بهتر است که از پاک کننده و شوینده های مخصوص پوست خشک استفاده کنند که از خشکی بیش از حد پوستشان جلوگیری کرده و به نرم شدن پوست کمک کند.

تغییر سبک زندگی و عادت های غلط

برای کمک به از بین بردن خشکی پوست از این نکات استفاده کنید:

دوش و حمام کوتاه تری بگیرید  و تعداد دفعات آن حد اکثر یک بار در روز باشد.
از صابون ها یا پاک کننده های ملایم استفاده کنید و از صابون های خوشبو کننده خودداری کنید.
هنگام استحمام یا خشک کردن پوست، به آرامی و بدون هیچ گونه فشاری به پوست این کار را انجام دهید.
درست بعد از استحمام با یک مرطوب کننده غنی پوست را ماساژ دهید.
از مرطوب کننده استفاده کنید و نگذارید دمای داخل خانه خیلی گرم شود.
هنگام استفاده از مواد تمیز کننده ، حلال ها یا مواد شوینده خانگی از دستکش استفاده کنید.

 

انواع پوست و روش های مراقبت از آن

 

خشکی پوست و بیماری های پوستی

گاهی اوقات خشکی پوست نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است ، بنابراین اگر میزان قرمزی ، پوسته پوسته شدن یا تحریک پذیری زیادی مشاهده کردید ، مهم است که با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید تا احتمال هر یک از بیماری های پوستی زیر را بررسی کند:

درماتیت سبورئیک

این بیماری پوستی با بثورات پوسته پوسته و قرمز مشخص میشود و  ممکن است با خارش نیز همراه باشد. شیوع این بیماری در سراسر بدن دیده می شود ، اما مانند آکنه ، بیشتر در مناطقی که از غدد چربی اشباع شده اند دیده می شود. ممکن است متوجه شوید که پوست سر و ابروهای شما شوره بیشتری دارد و ممکن است پوسته پوسته شدن در کناره های بینی نیز وجود داشته باشد.

درماتیت تماسی آلرژیک

گاهی اوقات خشکی پوست به دلیل یک واکنش آلرژیک به یک ماده خارجی است، که می تواند به طور طبیعی اتفاق بیفتد و یا ممکن است توسط داروها و کرم های موضعی ایجاد شود.

بیماری پای ورزشکاران

اگر میزان زیادی از خشکی پوست را در پا مشاهده کردید ، چه در کف پا و چه در بین انگشتان پا ، ممکن است نشانه ای از بیماری پای ورزشکار باشد. این شرایط به دلیل عرق کردن زیاد در هنگام پوشیدن کفش های ورزشی اتفاق می افتد و معمولاً ورزشکاران آن را تجربه میکنند. این نوع قارچ های پوستی بسیار مسری هستند و می توانند از طریق لباس ، حوله یا کفپوش های آلوده مانند کف اتاق رختکن پخش شوند. این بیماری به راحتی با داروی ضد قارچ قابل درمان است ، اما اگر شرایط ثابت بماند به احتمال زیاد عود می کند.

اگزما

اگزما اغلب ارثی است و می تواند سالها ادامه داشته باشد. معمولاً در کودکان مشاهده می شود، اما بزرگسالان نیز می توانند علائم این بیماری را تجربه کنند. این بیماری پوستی در حدود 9 تا 30 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما کسانی که در آب و هوای خشک زندگی می کنند بیشتر به آن دچار میشوند. اگزما بیماری پوستی است که در برخی از افراد سریعا از بین می رود ، در حالی که برخی دیگر در تمام طول زندگی خود درگیر این شرایط هستند.

درمان گیاهی بیماری های پوستی

روغن درخت چای یکی از مشهور ترین روغن های گیاهی برای درمان انواع مشکلات و بیماری های پوستی از جمله بیماری پای ورزشکاران، اگزما، پسوریازیس، انواع قارچ پوستی، جوش و آکنه و .. میباشد و به دلیل ترکیبات منحصر به فردی که دارد از بسیاری از دارو های شیمیایی موثر تر عمل میکند و هیچ گونه عوارض جانبی در پی ندارد.

روغن های گیاهی مناسب برای پوست های خشک :

روغن آرگان

روغن جوجوبا

روغن هسته انگور

روغن آووکادو

روغن بادام شیرین

روغن نارگیل

روغن گلاب

 

پوست چرب

کسانی که پوست چرب دارند درخشش زیادی در صورت خود مشاهده می کنند و ممکن است با جوش و آکنه های حاد روبرو شوند.

چه عواملی باعث چربی پوست می شود؟

احتمالاً از خود سوال کرده اید که چرا من پوست چربی دارم؟

پوست چرب نتیجه عوامل ژنتیکی و یا تغییرات هورمونی است که در طول زندگی، فرد آن ها را تجربه میکند. کسانی که بطور ژنتیکی غدد چربی فعال دارند، پوستشان مقدار بیشتری سبوم تولید می کند، (سبوم یک ماده روغنی برای کمک به نرم و مرطوب ماندن پوست است). این چربی از طریق منافذ و فولیکول های مو از داخل اپیدرم به سطح پوست جریان می یابد. هنگامی که بدن دچار نوسان در سطح هورمون ها می شود ، این امر نشان دهنده تولید آندروژن است، هورمونی مردانه که هم در مردان و هم در زنان وجود دارد.

تولید آندروژن باعث افزایش تولید سبوم می شود، اما هنگامی که بیش از حد از آن تولید شود، می تواند اندازه منافذ پوست را گسترش دهد و منجر به انسداد منافذ و در نتیجه ایجاد جوش و آکنه شود. پوست چرب اغلب مستعد جوش های سرسیاه ، جوش های سر سفید و جوش های زیر پوستی و .. است. منافذ پوست ممکن است به دلیل افزایش اندازه، بیشتر دیده شوند و پوست شما در طول روز چرب به نظر میرسد. 

همچنین بخوانید:  بهترین داروهای گیاهی در بهداشت و زیبایی پوست و مو

چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم

بسیاری از افراد با محصولاتی که نوید خشک شدن پوست را می دهند با پوست چرب دست و پنجه نرم می کنند ، مانند محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید. اما استفاده از این نوع محصولات مضر برای همه افراد جواب نمیدهد. بنزوئیل پراکسید و سایر مواد خشک کننده پوست ممکن است باعث شود پوست شما برای جبران خشکی، چربی بیشتری تولید کند و در نتیجه باعث چربی بیشتر پوست میشود.

لایه برداری پوست چرب مهم است، زیرا تجمع چربی باعث می شود سلول های مرده پوست در منافذ به دام بیفتند و منجر به ایجاد جوش و آکنه شوند. استفاده از محصولاتی که شامل لایه بردارهای ملایم مانند اسید سالیسیلیک هستند توصیه میشود. سالیسیلیک اسید یک لایه بردار طبیعی است که سلولهای مرده پوست را به آرامی از بین می برد و منجر به بسته شدن منافذ می شود.

 

انواع پوست و روش های مراقبت از آن

 

پوست چرب و آکنه

تولید بیش از حد سبوم می تواند باعث ایجاد آکنه شود و کسانی که پوست چرب دارند اغلب با جوش های سر سفید و جوش های سرسیاه دست و پنجه نرم می کنند. بسیاری از متخصصان پوست، سالیسیلیک اسید را به کسانی که از آکنه خفیف تا متوسط رنج می برند توصیه می کنند. این ماده به منافذ پوست نفوذ می کند و به رهایی از ترشح سبوم ، سلولهای مرده پوست و بقایایی که ممکن است منجر به جوش و آکنه شوند ، کمک می کند.

پوست چرب و پیری

کسانی که پوست چرب دارند ، خوش شانس هستند. در پوست های چرب چین و چروک کمتری ایجاد می میشود، یعنی نشانه های پیری پوست دیر تر نمایان میشوند. پوست های چرب به لطف عوامل ژنتیکی، تمایل به داشتن پوست ضخیم تری دارند و این ضخامت به معنای خطوط ریز کمتر است ، زیرا پوست آنها کمتر در معرض کمبود آب قرار میگیرد.

تغییر عادت و سبک زندگی

در حالی که کسانی که پوست چربی دارند نمی توانند ژنتیک خود را تغییر دهند ، اما عادات روزانه ای وجود دارد که ممکن است منجر به کاهش درخشش و تولید سبوم بیش از حد شود. ارزیابی مجدد رژیم غذایی نیز برای درمان پوست چرب لازم است زیرا برخی غذا ها منجر به چرب شدن پوست و جوش و آکنه میشوند.

روتین آرایشی 

انواع پوست های چرب باید از مواد آرایشی غلیظ و سنگین که منجر به انسداد منافذ می شوند ، دوری کنند. از محصولات بدون چربی که مخصوص پوست های چرب هستند استفاده کنید و مطمئن شوید که آرایش خود را هر شب قبل از خواب و قبل از مراجعه به باشگاه ورزشی پاک می کنید. همچنین ، برس های آرایش خود را مرتباً تمیز کنید تا از پخش شدن باکتری در سطح پوست خود جلوگیری کنید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

کسانی که پوست چرب دارند ممکن است تصور کنند که نیازی به مرطوب کننده ندارند ، اما کنار گذاشتن مرطوب کننده و آبرسان می تواند پوست را چربتر کند. استفاده از محصولاتی که برای از بین بردن چربی پوست استفاده میشوند می توانند تولید سبوم در پوست را افزایش داده و در نتیجه پوست شما را چرب تر کنند. در عوض ، یک مرطوب کننده سبک و بدون چربی میتواند پوست شما را مرطوب نگه داشته و از چرب شدن پوست نیز جلوگیری کند.

پوست مختلط

پوست مختلط ترکیبی از چندین نوع مختلف پوست از جمله خشک، چرب و حساس است. پوست های مختلط به طور معمول پوست خشک و پوسته پوسته شده را در قسمت های خاصی از صورت و پوست چرب را در قسمت های دیگر پوست خود تجربه می کنند. بسیاری از افراد به اشتباه معتقدند که پوست چرب دارند ، اما در حقیقت نوع پوست آن ها مختلط است. 

پوست مختلط رایج ترین نوع پوست است ، اما شناسایی و درمان آن دشوار است. در پوست های مختلط، پوست اغلب در ناحیه T که شامل پیشانی ، بینی و چانه است ، براق و چرب خواهد بود. این نواحی تمایل دارند غدد چربی فعال تری نسبت به سایر قسمت های صورت مانند گونه ها داشته باشند. مقابله با هر دو قسمت خشک و چرب به معنای یافتن یک روش مناسب مراقبت از پوست برای پوست مختلط است که به اندازه کافی قوی باشد و بدون تحریک پوست، مشکل آن برطرف شود.

از محصولات طبیعی استفاده کنید

کسانی که پوست مختلط دارند معمولاً می دانند که درمان های خشن و شیمیایی ، مانند آنهایی که حاوی پراکسید بنزوئیل هستند ، می توانند مناطق خشک صورت را حتی بیشتر از حد معمول خشک کرده و باعث تولید بیشتر سبوم در مناطق چرب شوند. برای تسکین پوست و آرام شدن التهاب ، محصولات حاوی عصاره های گیاهی مانند چای سبز ، خیار و بابونه را انتخاب کنید و از محصولات دارای رایحه مصنوعی خودداری کنید. 

کسانی که پوست مختلط دارند گونه هایی پوسته پوسته و خشکی دارند. این مناطق خشک احتمالاً توسط برخی مواد تشکیل دهنده، به ویژه عطرهای شیمیایی ایجاد شده و تحریک می شوند. از محصولات دارای مواد طبیعی مانند محصولات بدون عطر و اسانس شیمیایی ، محصولات مراقبت از پوست گیاهی که برای تسکین و محافظت از پوست مختلط طراحی شده اند استفاده کنید.

از دو مرطوب کننده مختلف استفاده کنید

استفاده از مرطوب کننده بسیار مهم است ، اما یافتن مرطوب کننده ای که هم خشکی موجود در گونه ها و هم نواحی چرب موجود در منطقه T را متعادل کند، بسیار دشوار است. در این موارد ، بهتر است از دو مرطوب کننده مختلف در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. از یک مرطوب کننده سنگین تر در ناحیه گونه و یا هر پوستی که بیش از حد خشک شده استفاده کنید و از مرطوب کننده سبک تری در قسمت های چرب صورت خود استفاده کنید.

پوست حساس

پوست های حساس ممکن است ویژگی های پوست خشک ، پوست چرب یا پوست مختلط را با مقدار زیادی قرمزی و تحریک پذیری داشته باشند. پوست های حساس می توانند به دلیل بیماری های پوستی و آلرژی ایجاد شوند ، بنابراین بهتر است از درمان های خشن مراقبت از پوست مبتنی بر مواد شیمیایی اجتناب کنید. این نوع پوست ها به راحتی ملتهب می شوند بنابراین مهم است که یک روتین مراقبت از پوست مناسب برای پوست های حساس را انتخاب کنید تا از بروز هرگونه واکنش پوستی جلوگیری کند.

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا