ورزش

ورزش کراس فیت چیست؟

این روزها نام رشته‌های ورزشی جدیدی را مانند بادی پامپ، سی ایکس، کراس فیت و … می‌شنویم که هر کدام ادعای پرچمدار لاغری بودن را دارند. یکی از این ورزش‌ها که به طرز فوق‌العاده‌ای توانسته بسیار محبوب و رایج شود، ورزش کراس فیت است.

مجله ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

ورزشکاران این رشته آنقدر به آن متعهد و معتقد هستند که گاه قسم می‌خورند که این ورزش نه تنها توانسته آنها را به هدف کاهش وزن خود برساند، بلکه توانسته سبک زندگی آنها را نیز عوض کند. علی‌رغم محبوبیت کراس فیت، بسیاری هنوز تصوری از این ورزش ندارند و برخی دیگر نیز حتی آن را با بدنسازی اشتباه می‌گیرند. در ادامه به معرفی کامل این ورزش، معایب ومزایا و توانایی آن در کاهش وزن و … خواهیم پرداخت.

کراس فیت چیست؟

کراس فیت یکی از برنامه‌های آمادگی جسمانی و قدرتی است که تعداد طرفداران آن در دنیا رو به افزایش است. تمرینات کراس فیت برای کل بدن است و شامل دویدن، کشیدن، فشار دادن، پارو زدن و وزنه زدن و … است. این تمرینات از نوع انفجاری هستند و به شکل مداری انجام می‌شوند و استراحت بین آنها بسیار کوتاه است. با انجام تمرین‌های کراس فیت شما روی تناسب قلبی ریوی، استقامت، قدرت و استحکام عضلانی، انعطاف، نیرو، سرعت، چالاکی، تعادل، هماهنگی و دقت خود کار می‌کنید. بسیاری تمرینات کراس فیت را به تمرین‌های نظامی سخت شبیه می‌دانند. برنامه‌های کراس فیت شامل تمرینات هوازی، تمرین سرعت و استقامت، پلایومتریک انفجاری و کار با وزنه است که توسط مربی در جلسه تمرین داده می‌شود که به آن WOD (workout of the day) گفته می‌شود.

همچنین بخوانید:  تمرینات تقویت میان تنه و باریک کردن این عضلات

در باشگاه کراس فیت دستگاه‌های بدنسازی نمی‌بینید. در عوض یک انبار پر از تجهیزات ورزشی مثل توپ‌های طبی، دمبل، کتل بل، میله بارفیکس، طناب کوهنوردی، حلقه ژیمناستیک و … را می‌بینید.کراس فیت به شما یک تغییر بزرگ در زندگی را پیشنهاد می‌دهد، تغییری که نه تنها در رشته ورزشی، بلکه در سبک و فرهنگ و دید شما نسبت زندگی تاثیرگذار است.

پیشنهاد مربیان متخصص کراس فیت برای تغذیه و رژیم غذایی مکمل، رژیم ۳۰-۳۰-۴۰ است. به عبارتی دیگر مصرف ٪۴۰ پروتئین، ٪۳۰ کربوهیدرات و ٪۳۰ چربی توصیه می‌شود.

 

 

کراس فیت

 

معایب و مزایای کراس فیت

مزایای کراس فیت

·       تنوع

در کراس فیت شما هر روز با چالشی جدید روبه‌رو می‌شوید. همین امر موجب هیجان انگیزتر شدن تمرینات شده و برای شما مثل ورزش‌های دیگر که تکراری و خسته‌کننده می‌شوند، نخواهد بود. این تمرینات کوتاه و فشرده هستند (۴۵ دقیقه تا یک ساعت) و ۷۰٪ از تمامی بدن‌سازی ورزش‌های مختلف به شما آموزش داده می‌شود.

·       کالری سوزی کراس فیت

از آنجایی که تمرینات کراس فیت هر جلسه از نظر نوع حرکت و زمان آن متفاوت هستند، میزان کالری‌سوزی آن هر دفعه متفاوت است. برای نمونه WOD معروف Cindy که در بیست دقیقه انجام می‌شود ۲۶۱ کالری می‌سوزاند. این تمرین به این صورت است که شما باید پنج  pull up، ده push up و پانزده squat را انجام دهید تا یک راند به حساب بیاید. باید در بیست دقیقه ماکزیمم تعداد این راند را انجام دهید. این تمرین به ظاهر ساده است ولی اگر آن را انجام دهید متوجه نفسگیر بودن آن می‌شوید. این مقدار کالری سوزی برای ۲۰ دقیقه تمرین بسیار بالاست. بنابراین میتوان در کل گفت که شما در یک جلسه کراس فیت کالری زیادی می‌سوزانید. شورای ورزش آمریکا (ACE) گزارش می دهد که در حین تمرین کراس فیت، به طور متوسط مردان می‌توانند، ۱۵ تا ۱۸ کالری در دقیقه و زنان ۱۳ تا ۱۵ کالری را در دقیقه بسوزانند.

همچنین بخوانید:  ورزش در بارداری و شروع تمرینات

·       افزایش متابولیسم با عضله‌سازی

همانطور که می‌دانید یکی از راه‌های افزایش سطح متابولیسم، عضله‌سازی است. که این کار در نهایت به کاهش وزن سالم منجر می‌شود. با عضله‌سازی حتی در خواب نیز، متابولیسم بالاتری نسبت به قبل خود خواهید داشت.

·       سریع و کارآمد

همانطور که پیش‌تر گفته شد، کراس فیت ترکیبی از انواع تمرینات مختلف و متنوع در هر جلسه و کوتاه و کارآمد است. اگر سرتان شلوغ است و چندان حوصله ورزش‌های طولانی و تکراری را ندارید و توامان می‌خواهید ورزش کنید و به هدف کاهش وزن خود برسید، کراس فیت بهترین گزینه شماست.

معایب کراس فیت

·       فشار بالا

فشار بالای این ورزش مورد علاقه‌ی همگان نیست و ریزش این ورزش پس از چند جلسه اول زیاد است.

·       احتمال آسیب بالا

به علت وجود تمرین‌های سخت و فشرده، احتمال آسیب، به خصوص برای افراد مبتدی، بالا است.

آیا کراس فیت در لاغری موثر است؟

کراس فیت نیز مانند هر ورزش دیگری، علی‌رغم فشار بالا و تمرینات سخت، نمی‌تواند به تنهایی باعث تغییرات عمده و شدید در بدن شما شود و برای دیدن تغییرات جدی و موثر، نیاز است که یک رژیم غذایی را در کنار ورزش خود دنبال کنید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا