روانشناسی

چطور با احساس تنهایی کنار بیاییم؟

هـر فـردی در طـول زندگي خود گاهی احساس تنهايی می كند اما تنهايی الزاما بـه مفهوم تنها بودن نیست.

 

شما مـمکن است در میان جمع و یا در یک میهمانی بوده و احــساس تنهایی کنید. تنهایی یک حالت ذهـنـی دردنـاک احساس عدم رابطه با دیگران است. هـنگامـی کـه تـنها هستید احساس نیاز به تفاهم و اشتیاق برای قسمت کردن احسـاسات و افـکارتان با دیگران در شما پدیدار می‌گـردد. در این مطلب از مجله ماورای سلامت به بیان راهکارهای مقابله با تنهایی می‌پردازیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

زمانی که به مـرحله تنهایی راه می یابید چه اتفاقی روی می‌دهد؟

  • احساس اعتماد بنفس پایین
  • احساس آنکه دیگران دائما در حال ارزیابی شما هستند.
  • از ملاقات با افراد جدید و یا حضور در مجالس عمومی دوری می‌کنید.
  • نسبت به ظاهر و خصوصیات شخصیتی خود خیلی انتقاد آمیز برخورد می‌کنید.
  • خود و دیگران را به خاطر ضعف روابط اجتماعی خودتان ملامت می‌کنید.
  • این تصور غلط در شما ایجاد می‌گردد که هیچکس شما را دوست ندارد.
  • در بیان احساسات خود دچار مشکل می‌گردید.
  • نسبت به موقعیت‌ها واکنش افراطی بروز می‌دهید.
  • احساس انزوا، دلتنگی و تنهایی شدید می‌کنید.

اکنون شما چه خواهید کرد؟ شما که نمی‌تـوانید تا آخر عمرتان اینگونه به زندگی ادامه دهید. آمـوختن آنکه چگونه با تنهایی در زندگی خود کنار بیاییم یکی از چالش‌های بزرگ زندگی ما است. راهکارهای پایین به شما کمک خواهند کرد.

همچنین بخوانید:  چرا افسردگی اینقدر شایع و گسترده شده است؟(مقابله با افسردگی)

 

با آن رودررو شوید

از آنکه به تـنـهایی خـود اذعـان کـنـیـد واهـمه نـداشـته باشید. حقیقت آن است که شما تا زمانی که علت امری که سبب آزار شما شده را تـشـخیص نداده باشید، قادر به تخفیف و تسکین مشکل خود نخواهید بود.

آن را بپذیرید

مـهم اسـت کـه پـی بـه ایـن مسئله ببرید که زمان‌ها و موقعیت‌هایی در زندگی هر فرد وجود دارند که در او ایجاد احساس تنهایی می‌کنند چـه فــرد بخواهد چه نخواهد. میزان معینی از احساس تنهایی بخش اجتناب ناپذیری در هر زندگی است. به‌جای آنکه از آن گریزان باشید بیاموزید چگونه با آن کنار بیایید.

 

تدبیری بیندیشید

اغـلب پـریـشانی‌ها و ترس‌های ناشی از تنهایی را می‌تـوان با شناسایی علل مشکلات و سپس تلاش برای اصلاح و بهبود شـرایـطی کـه سبب ایجاد احساس تنهایی در شما گردیده است، تقلیل داد.

از آن سود برید

تنهایی خود را توسط آموختـن روش کـنـار آمـدن بـا آن مبدل به یک مزیت گردانده و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. مهم‌ترین سرمایه شما به‌عنوان یک فرد تنها این است که از آن به عنوان یک فرصت مناسب برای شـنـاخـت هـر چـه بـهتر خـود اســتفاده کنید. در عوض تحمل دوران وحشتـنـاک تـنـهایی با تعـمق در افکار، احساسات و ادراکات خود فرصتهایی برای رشد و پیشرفت شخصی خود پدید آورید.

 

خود را سرگرم فعالیتهای دلخواه خـود کنـیـد

در هـنـگام تنهـایـی بـرخـی افـراد آشفته‌وار به این طرف وآن طرف پرسه زده و بدنبال فردی می‌گردند که بتوانـند توجهشان را معطوف وی کنند. در عوض از این فرصت استفاده کرده و وقت خود را صرف سـرگرمی‌ها و فعالیت‌های خاص و دلخواه خود نمایید.

همچنین بخوانید:  چگونه با پسر پولدار ازدواج کنیم؟

دست به‌کار شوید

پیش‌قدم شوید و اولین گام را شما بـردارید. در عـوض آنکه منتظر فـردی باشید که از راه برسـد و شمـا را نـجات دهـد.در سـلام و احـوالـپرسـی بـا دیـگران پـیـشـقدم گردید. لبـخنـد بـزنیــد و سلام کنید. گذشته از آن، شـمـا بـایـد روی مهارت‌های اجتماعی بیشتر کار کرده و بیاموزید که بیشتر از حقوق خود دفاع کنید.

مشارکت کنید

یکی از راهکارهای مقابله با تنهایی این است که مشارکت کنید. در یـک دوره آموزشی ویژه بزرگسـالان کـه در رابـطـه بـا رشـد فـردی است ثبت نام کنید. بـرای مثال در کلاس‌های تقویت اعتماد بنفس ، روش‌های رابطه برقرار کردن با دیگران، چگونگی دفاع از حقوق فردی و چگونه مثبت باشیم عضو شوید.

از عادات خوب پیروی کنید

به‌جای آن کـه یک گوشه بنشـیـنید و هیـچ کـاری انـجام ندهید، رژیم غذایی متعادل داشته باشید، تمرینات ورزشـی منـظـمی را انـجـام دهید و به قدر کافی بخوابید.

 

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا