روانشناسی

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

آیا تا به حال پیش آمده است که مرتکب اشتباهی شوید و پس از آن، مدام خودتان را سرزنش کنید و احساس شرمندگی و گناه داشته باشید؟

 

متاسفانه این حس مشترکی است که خیلی‌ها با آن درگیر هستند و به دلیل همین احساسات منفی، اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می‌دهند. ولی باید بدانیم که هر انسانی مرتکب اشتباه می‌شود و باید یاد بگیریم که نسبت به خود، گذشت داشته باشیم و به خودمان عشق بورزیم  در این مطلب از مجله ماورای سلامت به این موضوع می‌پردازیم که چگونه خود را دوست داشته باشیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

برقراری ارتباط با خود درونی

این کار به معنی توجه بیشتر به مراقبت از خود است. شما می‌توانید دست‌کم چند دقیقه در روز را به مراقبه، خوداندیشی یا تفکر و تعمق و تجربه کردن آرامش اختصاص دهید تا با جهان درونی خود، ارتباط برقرار کنید. شما یاد می‌گیرید که آن را درک کنید و از آن لذت ببرید.

 

روبه‌رو شدن صادقانه با موانع و مقاومت‌های درونی خود

بیشتر افراد تمایلی به رو‌به‌رو شدن با ضعف‌ها و عیب‌های خود ندارند. زیرا قضاوت بدی در مورد این ضعف‌ها و عیب‌ها دارند. ولی شما انسان هستید و باید بدانید که حس ناامنی و اضطراب در شما، نشان‌دهنده‌ احساساتی از گذشته است که قابل درمان و بهبود است. در واقع، این احساسات می‌خواهند که رها شوند، البته اگر فرصتی به آن‌ها بدهید. نخستین گام برای بهبودی، نگاه کردن به درون خود و آغاز کردن فرایند رهاسازی است. از راه‌های فراوانی می‌توان به بهبودی رسید: از درمان و استفاده از گروه‌های پشتیبان گرفته، تا انرژی درمانی، ماساژ، برنامه‌های ذهنی- جسمی و روش‌های گوناگون طب شرقی.

همچنین بخوانید:  چرا بعضی زنان، جذب مردان متاهل می‌شوند؟

رویارویی با زخم‌های کهنه

می‌توان این مرحله را بهبودی پیشرفته نیز نامید. با رها شدن باقی‌مانده‌ احساسات منفی، درمی‌یابید که در خشم، رنجش و زخم‌هایی گرفتار شده‌اید که باید با آن‌ها روبه‌رو شوید. زیر جای زخم‌هایتان، زخم بسیار تازه‌ای وجود دارد. این کار نیازمند کمک گرفتن از فرد دیگری است که شرایط ورود به درون این مکان‌های تاریک را درک می‌کند. این شخص می‌تواند یک دوست صمیمی، مربی، محرم اسرارتان، روحانی یا روانشناس باشد.

 

بخشیدن گذشته‌ خود

البته شما نباید برای بخشش خیلی عجله کنید. ما به راحتی می‌توانیم پیش خود تظاهر کنیم که دردها و رفتارهای آزاردهنده‌ گذشته را بخشیده‌ایم، ولی در واقع کاری که انجام می‌دهیم، فرار کردن از این دردها است. اگر بتوانیم از طریق بهبودی و درمان، این دردها را از میان ببریم، می‌توانیم به بخششی عمیق و همیشگی دست یابیم. برای این کار ابتدا باید به پذیرش خود برسیم و درک کنیم که ما و همه‌ افراد اطراف ما، بر اساس میزان آگاهی و درکی که از مسائل داشته‌اند، بهترین کار ممکن را انجام داده‌اند. به این عمل در حوزه روانشناختی، پذیرش بنیادین می‌گویند.

 

پذیرش موقعیتی که اکنون در آن قرار دارید

یکی از روش ها برای اینکه چگونه خود را دوست داشته باشیم پذیرش موقعیتی است که در آن هستید. این نیز مرحله‌ای است که نباید با عجله به آن وارد شوید. زمان حال، خالی از آثار، خاطرات و زخم‌های گذشته نیست. شما ابتدا باید به آن‌ها توجه کنید، تا بتوانید به اطراف خود نگاهی بیندازید، به راحتی نفس بکشید و لحظه‌ای را که هم‌اکنون در آن قرار دارید، دوست داشته باشید. برای شروع، هنگامی که خاطره‌ بدی از گذشته را به خاطر می‌آورید، به خود بگویید: «من دیگر آن آدم سابق نیستم و گذشته، درگذشته است.» زیرا واقعیت هم همین است و شما دیگر آن فرد سابق نیستید.

همچنین بخوانید:  چگونه رابطه عاطفی را گرم نگه داریم؟

 

شکل دادن به رابطه‌ای که در آن حس می‌کنید دوست داشته و درک می‌شوید

مسیر دستیابی به عشق بی‌قید و شرط را نباید به تنهایی طی کنید. شما باید همراه با افرادی در این مسیر گام بردارید که عشقی را که در خودتان می‌بینید، بازتاب می‌دهند. شاید در مرحله‌ای متوجه شوید که همه‌ اعضای خانواده و دوستان‌‌تان، با آرمان‌های شما همگام نیستند. شما بدون رد کردن آن‌ها، این حق را دارید که افرادی را بیابید که مسیری را که در آن گام برداشته‌اید، درک کنند و با آن موافق باشند. در این‌صورت احتمال بیشتری وجود دارد که این افراد، ارزش و اهمیت آنچه هستید و آنچه می‌خواهید باشید را درک کنند.

 

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا