رژیم غذایی

از خواص بلوبری برای کرونا چه می دانید؟! مضرات بلوبری چیست ؟

بلوبری یکی از میوه‌های بومی آمریکا شمالی است که کالری کمی دارد و بسیار پر طرفدار است. بلوبری در فصل گوجه‌سبز یا آلوچه یافت می‌شود و ترک‌های غرب گیلان این میوه را با نام قاراگیله می‌شناسند. از دیگر نام‌های بلوبری می‌توان به زغال اخته آبی و تمشک آبی نیز اشاره کرد. بلوبری دو نوع رایج دارد، یک نوع بلوبری Lowbush یا بلوبری وحشی است و نوع دیگر بلوبری Highbush است که در ایالت متحده رشد می‌کند. بلوبری طعمی شیرین و ترش دارد و رنگ آن آبی تیره یا بنفش است. بلوبری سرشار از جواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی است ک به همین دلیل خواص بلوبری برای سلامت فراوان است.
 
برای بهره‌مندی از خواص بلوبری می‌توان از آن برای تهیه شربت و کوکتل بلوبری، ژله بلوبری، مربای بلوبری، کیک و پای بلوبری، دمنوش بلوبری و از بلوبری خشک به صورت آجیل استفاده نمایید. در ادامه به بررسی بیش‌تر خواص بلوبری می‌پردازیم.
 
در این مطلب از ماورای سلامت که در رابطه با خواص بلوبری است به بررسی مواردی از جمله خواص درمانی بلوبری، خواص بلوبری برای چشم، خواص بلوبری برای پوست، خواص بلوبری برای مو، خواص بلوبری در سرطان، خواص ببوبری برای دیابت و قند خون، خواص بلوبری برای فشار خون، خواص بلوبری برای قلب، خواص بلوبری در بارداری، خواص بلوبری برای کرونا، خواص دمنوش بلوبری، طبع بلوبری، مضرات بلوبری چیست و در نهایت بلوبری یک چربی سوز است می‌پردازیم.
 

مطالب بکر و بی نظیری را در این مقاله از ماورای سلامت ارائه کرده ایم. پس به دقت آن را مطالعه کنید.

 

خواص بلوبری برای کرونا

 

خواص درمانی بلوبری

بلوبری که از میوه‌های بومی آمریکای شمالی است، خواص و فواید فراوانی دارد. بلوبری سرشار از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین E، مواد معدنی مانند آهن، مس، روی، پتاسم، منگنز، ترکیبات فنلی مانند کورستین، کپسفور، میریستین و اسید کلروژنیک و آنتی اکسیدان آنتوسیانین است. بنابراین خواص بلوبری برای سلامت بدن فراوان است که از جنله خواص بلوبری می‌توان به مواردی از جمله درمان جوش و آکنه، جوان سازی پوست، درمان عفونت ادراری، رفع تیرگی زیر چشم، تقویت رشد مو، جلوگیری از سفید شدن مو، چربی سوزی کپو کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت قلب، حفظ سلامت سیستم عصبی نوزادان و کودکان، تقویت حافظه، کنترل سطح فشار خون، کنترل سطح قند خون، پیشگیری و درمان یبوست، کاهش درد قاعدگی، تنظیم قاعدگی، پیشگیری و درمان سرطان، بهبود بینایی و کاهش خستگی ورزشکاران و بدنسازان اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص بلوبری می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:  لاغری با رژیم برنج !

 

خواص بلوبری برای چشم

یکی از خواص بلوبری این است که بلوبری حاوی ماده‌ای به نام آنتی سیانوسید است که این ماده موجب تقویت رگ‌های خونی می‌شود و می‌توان از آن برای درمان اختلالات چشمی همانند رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید و آب سیاه استفاده کرد. علاوه بر این ترکیبات موجود در بلوبری در تقویت شبکیه چشم و بینایی نقش موثری دارند.

 

خواص بلوبری برای پوست

خواص بلوبری برای پوست فراوان است. از جمله خواص بلوبری برای پوست این است که بلوبری با داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند موجب افزایش تولید کلاژن در پوست شده و در نتیجه از این طریق می‌تواند به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و موجب جوان‌سازی پوست شود. از دیگر خواص بلوبری برای پوست کمک به درمان آگنه و جوش صورت است. بلوبری دارای خواص ضد ااتهابی بوده و منبعی غنی از سالیسیلات‌ها است که با لایه برداری و پاکسازی پوست صورت می‌تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

 

خواص بلوبری برای مو

از دیگر خواص بلوبری می‌توان به این مورد اشاره کرد که آنتوسیانین‌های موجود در بلوبری می‌توانند موجب تقویت فولیکول‌ها مو شده و درنتیجه موجب تقویت و افزایش رشد موها می‌شود. همجنین بلوبری به کمک ویتامین B12 موجود در خود می‌تواند از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند.

 

خواص بلوبری در سرطان

وجود ویتامین C، ویتامین A و آنتی اکسیدان در بدن موجب کاهش التهاب و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد که از عوامل ایجاد کننده سرطان‌ها هستند می‌شوند و از این طریق بلوبری می‌تواند رشد تومور را مهار کند. از جمله خولص بلوبری پیشگیری از سرطان‌های مری، ریه، دهان، رحم، پانکراس، پروستات و کلون است.

 

خواص بلوبری برای دیابت و قند خون

از جمله خواص بلوبری وجود مقادیر بالای فیبر در آن است که می‌تواند موجب کاهش سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک شده و همچنین می‌تواند موجب کاهش سطح قند خون، چربی خون و انسولین افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.

 

خواص بلوبری برای فشار خون

بلوبری منبعی غنی و عالی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و از این طریق می‌تواند موجب کاهش سطح فشار خون بالا شود.

 

خواص بلوبری برای قلب

فیبر موجود در بلوبری موجب کاهش سطح کلسترول خون شده و در نتیجه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. بلوبری حاوی ویتامین B6 و فولات بوده که از ایجاد یک ترکیب شناخته شده به نام هموسیستئین که می‌تواند موجب آسیب رسیدن به عروق خونی شده و درنتیجه منجر به مشکلات قلبی شود، جلوگیری می‌کنند.

همچنین بخوانید:  خواص و عوارض جالب عرق برگ زیتون را اینجا بخوانید!

 

خواص بلوبری در بارداری

از جمله خواص بلوبری این است که بلوبری می‌تواند از افزایش وزن در دوران بارداری جلوگیری کند. بلوبری سرشار از ویتامین C است و از این رو می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری و شیردهی شود. همچنین وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها در بلوبری می‌تواند به درمان استرس، اضطراب و افسردگی در دوران بارداری کند. بلوبری سرشار از فیبر است و این فیبر موجب بهبود حرکات روده و در نتیجه درمان یبوست در زنان باردار می‌شود. از دیگر خواص بلوبری در دوران بارداری می‌توان به کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری و کاهش خطر ابتلا به پره کلامپسی در زنان باردار اشاره کرد.

 

خواص بلوبری برای کرونا

بلوبری یک درمان برای کرونا نیست اما از جمله خواص بلوبری این است که به علت وجود مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین یکی از میوه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا بلوبری است.

 

خواص دمنوش بلوبری

برای بهره‌مندی از خواص و فواید بی‌نظیر بلوبری می‌توان از دمنوش بلوبری استفاده کرد. یکی از محبوب‌ترین خواص بلوبری چربی سوزی و کاهش وزن است. طرز تهیه دمنوش بلوبری به این صورت است که تعدادی بلوبری خشک یا تازه را به چای سیاه، سبز و یا سفید و آب جوش اضافه کرده اجازه دهید دم بکشد. اگر می‌خواهید تاثیر خواص لاغری دمنوش بلوبری بیش‌تر شود آن را با چای سبز و یا سفید ترکیب کنید.

 

طبع بلوبری

متخصصان طب سنتی بر این بهورند که بلوبری طبیعتی سرد و خشک دارد.

 

مضرات بلوبری چیست

 

مضرات بلوبری چیست ؟!

بلوبری در کنار خواص و فواید بی‌نظیر خود مضراتی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. از جمله مضرات بلوبری وجود مقادیر بالای ویتامین K در آن است که می‌تواند موجب تداخل دارویی با دارو‌های ضد انعقاد خون از جمله وارفارین شود. همچنین برخی از افراد ممکن است نسبت به بلوبری آلرژی داشته باشند و علائم این آلرژی به صورت خارش، تورم یا تنفس سخت بروز می‌کند. زیاده روی در بلوبری به علت سطح بالای فیبر موجود در بلوبری می‌تواند موجب ابتلا به یبوست و ناراحتی گوارشی شود. برگ‌های بلوبری موجب کاهش شدید سطح قند خون می‌شود به همین دلیل افراد دیابتی باید از مصرف برگ‌های آن پرهیز کنند. از بلوبری حداقل دو هفته پیش یا پس از عمل عمل جراحی استفاده نکنید.

 

بلوبری یک چربی سوز است

 

بلوبری یک چربی سوز است ؟!

بر اساس مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته بلوبری می‌تواند بر روی ژن‌های مرتبط با چربی سوزی تاثیر گذاشته و با تحریک و سنتز آن‌ها موجب افزایش متابولیسم و چربی سوزی شده و به کاهش وزن کمک کند. همچنین فیبر موجود در بلوبری می‌تواند موجب ایجاد احساس سیری و جلوگیری از پرخوری شود.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا