طب سنتی

بیماری های ریوی مزمن و درمان آن در طب سنتی

بیماری های ریوی از رایج ترین شرایط پزشکی در جهان هستند و سیگار کشیدن ، ویروس ها، عفونت ها و ژن های انسان باعث بروز آن میشوند.

 با مجله تغذیه ماورای سلامت  این مبحث را عمیق تر خواهید آموخت.

ریه انسان بخشی از یک سیستم پیچیده است و هر روز هزاران بار منبسط و منقبض می شود تا اکسیژن را وارد بدن کرده و دی اکسید کربن را از بدن خارج کند. بیماری ریه زمانی اتفاق می افتد که در هر قسمت از این سیستم مشکلی وجود داشته باشد.

بیماری های ریوی موثر بر مجاری تنفسی

لوله تنفسی (نای) شما به لوله هایی موسوم به برونش منشعب می شود که سراسر ریه را در برگرفته اند. بیماری هایی که می توانند بر روی این مجاری تنفسی تأثیر بگذارند عبارتند از:

یک بیماری طولانی مدت در ریه ها است که باعث التهاب و باریک شدن مجاری تنفسی شده و نفس کشیدن را سخت می کند. آسم شدید می تواند در صحبت کردن یا تحرک داشتن مشکل ایجاد کند. 
آسم یک بیماری جدی است که حدود 25 میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند و باعث می شود سالانه نزدیک به 2 میلیون نفر بخاطر آن به اورژانس مراجعه کنند. 

 

بیماری های ریوی مزمن و درمان آن در طب سنتی

 

علائم بیماری آسم

سه نشانه اصلی آسم شامل :

  • انسداد مجاری تنفسی : وقتی به طور معمول نفس می کشید، نوارهای عضلانی اطراف مجاری تنفسی شما شل شده و هوا آزادانه حرکت می کند. اما وقتی آسم دارید، این عضلات سفت می شوند و عبور هوا از آن ها سخت تر است.

  • التهاب : باعث قرمزی و تورم برونش در ریه های شما می شود. این التهاب می تواند به ریه ها آسیب برساند و درمان این مسئله، کلید مدیریت آسم در طولانی مدت است.

  • تحریک پذیری مجاری تنفسی : افراد مبتلا به آسم، مجاری تنفسی حساسی دارند و در صورت برخورد با هر نوع محرکی، تنگ میشوند.

این مشکلات ممکن است علائمی مانند:

  • سرفه کردن ، به خصوص شب یا صبح

  • خس خس ، صدای سوت هنگام نفس کشیدن

  • تنگی نفس

  • سفتی ، درد یا فشار در قفسه سینه

  • اختلال خواب به دلیل مشکلات تنفسی

 

  • بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) چیست؟

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) یک بیماری طولانی مدت ریوی است که نفس کشیدن را به شدت سخت می کند و از شایعترین علت مرگ و میر ناشی از بیماری های ریوی است.

 

بیماری های ریوی مزمن و درمان آن در طب سنتی

 

انواع COPD

COPD اصطلاحی است که در صورت داشتن یک یا چند مورد از  بیماری های ریوی زیر استفاده می شود:

  • آمفیزم : نتیجه صدمه به کیسه های هوایی ریه است که دیواره های داخل آن را از بین می برد و باعث تنگی نفس میشود. همچنین ریه اکسیژن را به درستی جذب نمیکند، بنابراین اکسیژن کمتری توسط خون دریافت می شود. کیسه های هوایی (آلوئول ها) که مشابه شاخه های درخت هستند در سرتاسر ریه وجود دارند.

در بیماری آمفیزم این کیسه های هوایی تخریب میشوند و با یکدیگر یک فضای بزرگ را ایجاد میکنند. نتیجه این آسیب به کیسه های هوایی، کاهش تبادل اکسیژن در ریه و سطح اکسیژن خون است. هنگامی که فرد نفس میکشد هوای مرده درون این کیسه های هوایی به دام می افتد و نمیتواند خارج شود، در نتیجه هوای تازه وارد ریه نخواهد شد.

علائم آمفیزم ریوی شامل تنگی نفس، نفس نفس زدن هنگام انجام کار های روزمره، حتی در زمان استراحت، سیاه شدن لب ها و انگشتان دست میباشد.

همچنین بخوانید:  دلایل افسردگی و اصلی ترین راه های درمان آن در طب سنتی

دلایل آمفیزم ریوی 

  • مصرف دخانیات از جمله سیگار، قلیان و مواد مخدر 
  • آلودگی هوا و قرارگیری در معرض ذرات معلق و ریزگرد ها
  • از بین رفتن پروتئین های موجود در ساختار ریه (خاصیت ارتجاعی ریه از بین میرود)

 

  • برونشیت مزمن : اگر بیش از 3 ماه است که علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و خلط دارید، به برونشیت مزمن مبتلا هستید. برونشیت مزمن با تخریب لوله های نایژه (برونش) و التهاب بافت پوششی ریه همراه است و اغلب افراد سیگاری به آن مبتلا میشوند. در شغل هایی مانند نساجی نیز این بیماری شایع است. برونشیت مزمن با خارج شدن خلط زیاد و سرفه مکرر همراه است که در صورت درمان نشدن تنگی نفس را به دنبال دارد. 

علل COPD 

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عواملی که ریه های شما را تحریک می کنند شایع ترین علت COPD است. سیگار ، قلیان یا انواع دیگری از دخانیات از عوامل تحریک کننده انسداد مزمن ریوی COPD هستند. همچنین اگر با افراد سیگاری رفت و آمد دارید و مقدار زیادی دود سیگار را تنفس می کنید ممکن است به COPD مبتلا شوید. در صورت سیگار کشیدن و ابتلا به آسم احتمال ابتلا به این بیماری افزایش پیدا میکند. اگر سیگار می کشید و COPD دارید، روند حاد تر شدن بیماری افزایش پیدا میکند. همچنین اگر به مدت طولانی در معرض مواردی مانند گرد و غبار، آلودگی هوا یا برخی مواد شیمیایی باشید، ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

افزایش سن می تواند احتمال ابتلا به COPD را افزایش دهد. این بیماری با گذشت زمان و به آرامی ایجاد می شود ، بنابراین در بیشتر افراد، علائم آن از 40 سالگی آغاز میشود.

علائم انسداد مزمن ریوی COPD چیست؟

در ابتدا ممکن است فرد هیچ علائمی نداشته باشد. اما با حادتر شدن بیماری، علائم زیر مشاهده میشود:

  • سرفه ای که برطرف نمی شود

  • سرفه به همراه خلط زیاد

  • تنگی نفس، به ویژه هنگام انجام فعالیت بدنی

  • خس خس سینه 

  • احساس سفتی در سینه

  • سرماخوردگی یا آنفولانزا مکرر

  • ناخن های کبود

  • انرژی کم

  • کاهش وزن بی دلیل (در مراحل بعدی)

  • تورم مچ پا

 

 

این عفونت بصورت ناگهانی در مجاری تنفسی توسط ویروس یا نوعی محرک خارجی ایجاد می شود. علائم برونشیت حاد شامل خلط سینه، خس خس، تب و تنگی نفس میباشد. این بیماری ممکن است بین 3 تا 6 هفته فرد را درگیر کند و علائم آن شبیه به آسم و سینه پهلو است.

 

بیماری های ریوی مزمن و درمان آن در طب سنتی

 

  • فیبروز سیستیک

در این بیماری بدن در پاکسازی خلط از نایژه های ریه به مشکل بر میخورد، در نتیجه منجر به عفونت های مکرر ریوی می شود. این بیماری نوعی بیماری ژنتیکی است که در آن ترشحات ریوی، کبد، لوز المعده، روده و دستگاه تناسلی غلیط و چسبنده میشوند.
 

  • بیماری های ریوی موثر بر کیسه های هوا (Alveoli)

مجاری تنفسی شما به لوله های ریزی (برونشیول) منشعب می شود که در انتها به دسته ای از کیسه های هوایی موسوم به آلوئول تبدیل می شوند (مانند خوشه انگور). این کیسه های هوا بخش زیادی از بافت ریه را تشکیل می دهند و بیماری های ریوی موثر بر آلوئول ها عبارتند از:

  • آمفیزم : زمانی که پیوندهای شکننده بین آلوئول ها آسیب ببیند ایجاد میشود و سیگار کشیدن دلیل اصلی و معمول آن است. (آمفیزم جریان هوا را نیز محدود می کند و بر مجاری تنفسی تأثیر می گذارد.)

  • ادم ریوی (Pulmonary Edema) :  مایعات از رگهای خونی ریه به داخل کیسه های هوا و ناحیه اطراف آنها نشت می کنند. یک شکل آن در اثر نارسایی قلبی و فشار برگشتی در رگهای خونی ریه ها ایجاد می شود و شکل دیگر آن، آسیب به ریه است که باعث نشت مایعات می شود.

  • سندرم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) : این یک آسیب شدید و ناگهانی به ریه ها در اثر یک بیماری جدی است که کرونا (COVID-19) یک نمونه از این نوع بیماری ها است. بسیاری از افراد که ARDS دارند تا زمان بهبودی ریه ها به دستگاه اکسیژن احتیاج دارند.

  • پنوموکونیوز :  این دسته ای از شرایط ناشی از استنشاق چیزی است که باعث آسیب به ریه ها می شود. به عنوان مثال می توان به بیماری ریه سیاه از غبار ذغال سنگ و آزبستوز از گرد و غبار آزبست اشاره کرد. کارگران معدن زغال سنگ معمولا به این بیماری مبتلا میشوند.

همچنین بخوانید:  انواع خارش های پوستی و دلایل آن

 

بیماری های ریوی مزمن و درمان آن در طب سنتی

 

  • بیماری های ریوی موثر بر بینابینی ریه

بینابینی ریه لایه نازک و ظریف بین آلوئولها یا کیسه های هوایی است. رگ های خونی کوچک از طریق بینابین عبور می کنند و اجازه می دهند گاز اکسیژن بین آلوئول ها و خون منتقل شود. بیماری های مختلف ریوی، بینابینی را تحت تأثیر قرار می دهند:

بیماری بینابینی ریه (ILD) : گروهی از بیماری های ریوی است که شامل سارکوئیدوز، فیبروز ریوی ایدیوپاتیک و بیماری خودایمنی است. همچنین ذات الریه و ادم ریوی نیز می توانند بینابینی ریه را تحت تأثیر قرار دهند.

 

 

  • بیماری های ریوی موثر بر عروق خون

سمت راست قلب خون با اکسیژن کمتری از رگ های خونی دریافت می کند و از طریق شریان های ریوی، خون را به ریه ها پمپ می کند. این رگ های خونی می توانند دچار بیماری و آسیب شوند : 

  • آمبولی ریوی (PE) :  لخته خون (معمولاً در ورید عمقی پا، به نام ترومبوز ورید عمقی) به قلب می رود و به داخل ریه ها پمپ می شود. لخته در شریان ریوی می چسبد، که اغلب باعث تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن خون می شود.

  • فشار خون ریوی : بسیاری از شرایط می توانند باعث فشار خون در عروق ریوی شوند و منجر به تنگی نفس و درد قفسه سینه شود. اگر پزشک نتواند دلیلی پیدا کند، آن را فشار خون شریانی ریوی ایدیوپاتیک می نامد.

  • بیماری های ریوی موثر بر پلورا

پلورا، آستر نازکی است که ریه ها را احاطه کرده و داخل دیواره قفسه سینه را می پوشاند. یک لایه کوچک مایعات در بین پلورا خارجی و احشایی وجود دارد که باعث لغزندگی و نرم شدن حرکات تنفسی ریه میشود. بیماری های ریوی پلور عبارتند از:

  • پلورال افیوژن : مایعات در فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه جمع می شود. ذات الریه یا نارسایی قلبی معمولاً باعث ایجاد این بیماری ریوی می شود. نتیجه آن تنفس دشوار است و ممکن است نیاز باشد که این مایعات تخلیه شوند.

 

بیماری های ریوی مزمن و درمان آن در طب سنتی

 

  • بیماری های ریوی موثر بر دیواره قفسه سینه

دیواره قفسه سینه نقش مهمی در تنفس دارد. ماهیچه ها دنده ها را به یکدیگر متصل می کنند و به انبساط قفسه سینه کمک می کنند. دیافراگم با هر نفس پایین می آید و باعث انبساط قفسه سینه می شود. بیماری هایی که بر دیواره قفسه سینه تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • سندرم هیپرونتیلاسیون چاقی (پیک ویکن) : وزن اضافی بر روی قفسه سینه و شکم منجر به کند شدن تنفس میشود که نتیجه آن افزایش سطح کربن دی اکسید در خون و نارسایی قلبی و تورم اندام های تحتانی خواهد شد.

  • اختلالات عصبی عضلانی : هنگامی که در عصبی که عضلات تنفسی را کنترل می کند اختلال بوجود آید، در تنفس مشکل ایجاد میشود. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و میاستنی گراویس نمونه هایی از بیماری عصبی عضلانی ریه هستند.

 

 

درمان مشکلات و بیماری های ریوی با محصولات طب سنتی 

نسخه های طب سنتی از دیرباز توسط طبیبان مطرح طب سنتی از جمله حکیم ابن سینا برای درمان انواع بیماری ها استفاده میشده است. اکنون با پیشرفت علم پزشکی، صحت بسیاری از درمان های طب سنتی به دانشمندان اثبات شده و از آن ها در پزشکی نوین نیز استفاده میشود. محصولات گیاهی طب سنتی همگی منشا گیاهی دارند و بدون ایجاد عوارض جانبی به بهبودی بسیاری از بیماری ها کمک میکنند.

 

بیماری های ریوی مزمن و درمان آن در طب سنتی

در ادامه محصولات گیاهی طب سنتی که برای درمان بیماری و مشکلات ریوی توسط پزشکان مطرح طب سنتی تجویز میشوند را به شما معرفی میکنیم، پس با ما همراه باشید :

با شیوع ویروس کرونا (COVID-19) و تاثیر مخرب آن برروی دستگاه تنفسی، بعد از تحقیقات فراوان، پزشکان طب سنتی موفق شدند شربت گیاهی برای درمان مشکلات تنفسی ناشی از ویروس کرونا تولید کنند. شربت گیاهی شش ناب با ترکیب گیاهان موثری از جمله ریشه شیرین بیان، گل ختمی، گل پنیرک، به دانه و … به درمان انواع مشکلات ریوی و دستگاه تنفسی ناشی از آسم، برونشیت، ویروس کرونا، عفونت های ریوی، سرماخوردگی و آنفولانزا و سرفه های شدید کمک میکند. این شربت دارای کد تاییدیه IRC میباشد و برای کودکان و بزرگسالان بدون ایجاد عوارض جانبی مانند خواب آلودگی قابل استفاده است. شربت شش ناب را از فروشگاه آنلاین ماورای سلامت تهیه کنید.

  • پودر آنفولانزا

آنفولانزا نوعی عفونت ویروسی است که مستقیما برروی دستگاه تنفسی تاثیر میگذارد و عفونت ریوی از عوارض جانبی این بیماری ویروسی است. پودر آنفولانزا فرآورده گیاهی طب سنتی ایران میباشد که توسط شرکت داروسازی بوعلی دارو برای درمان انواع عفونت های ویروسی، سینوزیت، مننژیت، آسم و سرفه های مزمن استفاده میشود. پودر آنفولانزا بوعلی دارو محصولی کاملا گیاهی است که هیچ گونه ماده شیمیایی در ترکیبات آن وجود ندارد و در کودکان بالای 6 ماه و بزرگسالان قابل استفاده است.

 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا