طب سنتی

درباره قرص جلبک اسپیرولینا چه میدانید ؟

اسپیرولینا جلبکی به رنگ سبز و آبی است که در خانواده باکتری ها طبقه بندی میشود. این جلبک شکلی مارپیچی دارد و غنی از ویتامین و مواد معدنی میباشد. اسپیرولینا از ابتدای حیات بر روی زمین وجود داشته و در آب های شیرین (دریاچه ها، استخر ها و رودخانه ها) در مناطق گرم و آفتابی رشد میکند.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خصوصیات جلبک اسپیرولینا – Spirulina Seaweed

نام علمی جلبک اسپیرولینا سیانوباکتریا (cyanobacteria) میباشد. این جلبک موجودی شگفت انگیز است و دارای برخی خصوصیات شبیه به گیاهان است یعنی غنی از کلروفیل بوده و از خورشید به عنوان منبع انرژی استفاده میکند (عمل فتوسنتز انجام میدهد). مکان اصلی رشد جلبک اسپیرولینا در مناطقی است که حداکثر نور خورشید را در روز دارند. 
سیانوباکتریا، مانند گیاهان مشخصه غشای سخت سلولزی را ندارد. همچنین جلبک اسپیرولینا یک غذای کامل و یک منبع عالی پروتئین گیاهی محسوب میشود.

اشکال مختلف جلبک اسپیرولینا

این ماده مغذی بصورت پودر ، قرص و کپسول و خود جلبک قابل استفاده است.
دو نوع رایج آن در بازار، پودر و قرص است. از این ماده در انواع مخلوط های پروتئینی و پودر های تقویت کننده انرژی نیز استفاده میشود.
میتوانید یک قاشق چای خوری پودر اسپیرولینا را در یک لیوان آب یا شیر و یا اسموتی اضافه کنید.

 

درباره قرص جلبک اسپیرولینا چه میدانید ؟

 

امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی خواص و کاربرد قرص جلبک اسپیرولینا بپردازیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم :

آیا قرص اسپیرولینا برای لاغری موثر است؟

آیا قرص اسپیرولینا بر قند خون و کلسترول تاثیرگذار است؟

آیا قرص اسپیرولینا به درمان کم خونی کمک میکند؟

عوارض جانبی قرص اسپیرولینا چیست؟

قرص اسپرولینا را از کجا خریداری کنیم ؟

نکات مهم هنگام خرید جلبک اسپیرولینا ؟

برای مشاهده پاسخ همه این سوالات تا انتهای این مطلب با ماورای سلامت همراه باشید.

ارزش غذایی جلبک اسپیرولینا 

اسپیرولینا به عنوان یک ماده غذایی غنی از مواد معدنی و ویتامین ها شناخته میشود زیرا غنی از ویتامین های از جمله ویتامین E، C ،A و ویتامین های گروه B و همچنین مقادیر بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، روی و سلنیوم میباشد.
بطور خاص ویتامین C و سلنیوم هر دو آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که از سلول های بدن و DNA در برابر آسیب های مخرب رادیکال های آزاد جلوگیری میکنند.
جلبک اسپیرولینا یک منبع عالی از آهن است و برای جبران کمبود آهن در رژیم های غذایی گیاه خواری توصیه میشود.
اسپیرولینا همچنین دارای مقادیر بالایی از پروتئین گیاهی است و کیفیت پروتئین آن با سفیده تخم مرغ برابری دارد.

 

درباره قرص جلبک اسپیرولینا چه میدانید ؟

 

خواص قرص جلبک اسپیرولینا

کاهش دهنده کلسترول بد و تری گلیسیرید 

بیماری های قلبی از مهم ترین علت های مرگ و میر در جهان هستند. بسیاری از عوامل خطر زا با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط اند. قرص اسپیرولینا بطور مثبتی بر روی این عوامل تاثیر میگذارد. برای مثال به کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید کمک میکند، در حالی که کلسترول خوب را افزایش میدهد.
آنتی اکسیدان های موجود در جلبک اسپیرولینا همچنین از اکسید شدن کلسترول بد که نتیجه آن گرفتگی عروق خونی خواهد شد جلوگیری میکند.

همچنین بخوانید:  آشپزی با کینوا + بهترین روش پخت کینوا

 

درباره قرص جلبک اسپیرولینا چه میدانید ؟

 

کاهش قند خون در افراد دیابتی

مطالعات نشان میدهد که اسپیرولینا در بیماران دیابتی نوع 2 باعث کاهش قند خون ناشتا و قند بعد از غذا میشود. سطح بالا قند خون ناشتا یک مشکل رایج در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 است. این نشان می دهد که در آینده مکمل های اسپیرولینا به افراد در کنترل دیابت کمک میکنند.

 

درباره قرص جلبک اسپیرولینا چه میدانید ؟

 

کاهش فشار خون با اسپیرولینا

یک مطالعه در سال 2016 نشان میدهد که مصرف منظم اسپیرولینا به مدت 3 ماه باعث کاهش فشارخون در افراد دارای اضافه وزن و فشارخون شده است.
تصور می شود که این کاهش ناشی از افزایش تولید نیتریک اکسید که یک مولکول سیگنالینک است و به رگهای خونی شما کمک می کند تا شل شوند و کاهش فشار خون اتفاق بیفتد.

لاغری با قرص اسپیرولینا

مصرف قرص اسپیرولینا میتواند به افزایش سرعت متابولیزم کمک کند که نتیجه آن چربی سوزی و احساس انرژی بیشتر در فرد خواهد بود. به همین دلیل برای لاغری بسیار موثر است.
از طرفی اگر این قرص بعد از وعده غذایی مصرف شود به افزایش وزن و درمان سوء تغذیه کمک میکند.

 

 

کمک به درمان مسمومیت 

در مناطق خاصی از جهان مردم در معرض مسمومیت ناشی از آب آشامیدنی و سایر آلاینده ها قرار میگیرند.
در یک مطالعه در سال 2016 مشخص شده است که جلبک اسپیرولینا دارای خواص ضد سمی است که میتواند آلاینده ها را در بدن خنثی کند ، از جمله : 
آرسنیک
فلوراید
سرب
جیوه 

کلروفیل ، که به مقدار کافی در اسپیرولینا یافت می شود ، به عنوان یک پاک کننده عالی خون ، کبد و سیستم عصبی شناخته شده است.
در واقع مصرف قرص اسپیرولینا برای افرادی که در شهر های آلوده زندگی میکنند گزینه عالی محسوب میشود و برای حفظ سلامتی در برابر اثرات مخرب آلاینده ها مفید خواهد بود.

بهبود افسردگی و استرس 

برخی از اسید های آمینه موجود در جلبک اسپیرولینا برای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افسردگی شناخته میشوند.بطور خاص یکی از آن ها تریپتوفان (tryptophan) نام دارد که برای تولید سروتونین که یک ترکیب اساسی برای مقابله با استرس، افسردگی، بیخوابی و اختلالات عصبی میباشد استفاده میشود.

 

 

ضد التهاب است

اسپیرولینا دارای یک اسید چرب ضروری به نام گاما لینولنیک اسید میباشد که موجب کاهش علائم التهابی آرتروز و درد مفاصل میشود. هم چنین در تسکین علائم سندروم پیش از قائدگی موثر خواهد بود.

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

اسپیرولینا حاوی کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدان است که به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن شناخته می شود. مطالعات نشان می دهد که اسپیرولینا ممکن است در درمان و مدیریت ویروس هایی از جمله HIV ، تبخال و آنفلوانزا نقش داشته باشد. انسان توانایی سنتز کاروتنوئیدها را ندارد و باید آنها را از طریق رژیم غذایی بدست آورد به همین دلیل مصرف قرص اسپیرولینا بهترین منبع برای دریافت این آنتی اکسیدان مهم میباشد. 

 

درباره قرص جلبک اسپیرولینا چه میدانید ؟

 

 

کمک به درمان کم خونی

اشکال مختلفی از کم خونی وجود دارد و متداول ترین آن با کاهش هموگلوبین یا گلبول های قرمز خون مشخص میشود. کم خونی در بزرگسالان بویژه خانم ها نسبتا شایع است و منجر به ایجاد احساس ضعف و خستگی طولانی مدت میشود. 
قرص جلبک اسپیرولینا به دلیل داشتن مقادیر بالایی از آهن، میزان هموگلوبین گلبول های قرمز خون را افزایش میدهد و عملکرد ایمنی بدن را بهبود میبخشد.
فیتوسیانین موجود در اسپیرولینا همچنین به عنوان تحریک کننده خون سازی (سنتز سلول های خونی و پلاکت ها) شناخته می شود ، در نتیجه اکسیژن رسانی را در بافت های بدن افزایش میدهد.

همچنین بخوانید:  روغن آرگان را بهتر بشناسیم

افزایش استقامت و قدرت عضلات بدن

مصرف قرص اسپیرولینا در ورزشکاران به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مفید، ریکاوری عضلات بعد از ورزش را سرعت میبخشد و از آسیب عضلات تا حد زیادی جلوگیری میکند در نتیجه استقامت و قدرت عضلات افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین مقادیر بالای پروتئین در جلبک دریایی برای تقویت عضلات و افزایش حجم توده عضلانی مفید خواهد بود.

 

درباره قرص جلبک اسپیرولینا چه میدانید ؟

 

ضد سرطان است

فیکوسیانین یکی از مهمترین رنگدانه های اسپیرولینا است که پتانسیل جالبی در مبارزه با سرطان دارد.
مطالعات نشان می دهد که مصرف خوراکی اسپیرولینا با افزایش فعالیت سلول NK (قاتل طبیعی) که برای عملکرد سیستم ایمنی و بدن بسیار حیاتی هستند، موجب مهار رشد سلول های سرطانی و رشد تومور ها در موش ها شده است.
همچنین نشان داده شده است که اسپیرولینا سلول های سرطانی خون را کاهش می دهد و باعث از بین رفتن این سلول ها می شود.

جوانسازی پوست و ضد پیری

اسپیرولینا حاوی سوپراکسید دیسموتاز (SOD) است ، آنزیم آنتی اکسیدانی ای که در بدن از آسیب DNA محافظت کرده و به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک می کند. کمبود SOD ممکن است سرعت پیری و چروک شدن بافت پوست را تسریع کند به همین دلیل اسپیرولینا به عنوان معجزه جوانی شناخته میشود و از پیری زودرس جلوگیری میکند.

خرید قرص اسپیرولینا

فرایند تولید و پرورش جلبک اسپیرولینا نیاز به رعایت نکات مهم و ضروری دارد زیرا در صورت عدم مدیریت دقیق محیط رشد این گیاه آبزی، جلبک ها سمومی از خود آزاد میکنند که برای کبد انسان مضر هستند. در نتیجه محصولات تولید شده از این جلبک ها همگی آلوده خواهند شد. برای جلوگیری از خرید اسپیرولینایی که به میکروسیستین ها یا سموم آلوده شده اند ، اسپیرولینا را از برند و فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

بهترین مارک قرص اسپیرولینا در ایران

قرص اسپیرولینا دانش بنیان تولید شرکت داروسازی ریحان نقش جهان دارای مجوز و کد تایید تولید IRC میباشد. این محصول از با کیفیت ترین نوع جلبک اسپیرولینا تولید و به بازار عرضه میشود. 
هر بسته بندی دارای 100 عدد قرص 500 میلی گرمی از جلبک اسپیرولینا بوده و فاقد هرگونه مواد افزودنی میباشد.

 

 

 

عوارض جانبی قرص اسپیرولینا 

اگرچه اسپیرولینا به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود ، اما ممکن است دارای برخی عوارض و معایب به ویژه در افراد با برخی از شرایط سلامتی خاص باشد.
مصرف این محصول برای افرادی که به بیماری های سیستم ایمنی مبتلا هستند به هیچ عنوان توصیه نمیشود. زیرا اسپیرولینا سیستم ایمنی را تقویت میکند و در بیمارانی که به بیماری خود ایمنی دچار هستند (لوپوس ، آرتریت روماتئید و ..) موجب حاد تر شدن وضعیت سلامتی آن ها میشود.

اسپیرولینا به دلیل داشتن اثرات ضد انعقادی، در هنگام آسیب دیدگی و خونریزی ممکن است خطرناک باشد زیرا موجب کبودی و خونریزی بیشتر میشود.

مصرف این محصول در افرادی که دارو های رقیق کننده خون مصرف میکنند نیز توصیه نمیشود.

اسپیرولینا به افراد مبتلا به فنیل کتونوریا توصیه نمیشود.

برخی از عوارض جانبی جزئی اسپیرولینا ممکن است شامل حالت تهوع ، بی خوابی و سردرد باشد. این مکمل به طور گسترده ای بی خطر در نظر گرفته می شود و اکثر مردم هیچ گونه عوارض جانبی از این محصول را تجربه نمی کنند.

 

 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا