طب سنتی

روغن مار و خواص منحصر به فرد آن برای پوست و مو

شاید برای شما هم سوالات زیادی پیش آمده باشد که ….

روغن مار چی هست ؟!

مگر مار هم روغن دارد؟!

روغن مار چه رنگیه ؟!  

طرز تهیه آن چگونه است ؟!

روغن مار چه خاصیتی دارد؟!

و ….

 با مجله تغذیه ماورای سلامت  این مبحث را عمیق تر خواهید آموخت.

تاریخچه روغن مار  

از روغن مار (Snake Oil) قرن ها به عنوان یک داروی رایج در طب سنتی چینی برای درمان درد مفاصل مانند آرتروز و بورسیت (Bursitis) استفاده می شده است. همچنین به عقیده برخی پژوهشگران  مار از زمان سومریان باستان، حدود 4000 سال پیش، بخشی از طب سنتی غربی بوده است. معرفی آن به ایالات متحده به احتمال زیاد با ورود کارگران چینی که برای ساخت راه آهن در اواسط دهه سال 1800 به آمریکا آمده بودند، اتفاق افتاده است. آن ها ممکن است به دلیل تسکین درد به خاطر کار پرزحمت و طولانی مدت، روغن مار را به همکاران خود پیشنهاد داده باشند. نکته جالب این است که هنوز هم روغن مار در آمریکا محبوب زیادی دارد. 

ریچارد کونین (Richard Kunin)، روانپزشک کالیفرنیایی، با سابقه تحقیق در زمینه فیزیولوژی مغز و اعصاب، در دهه 1980 مجذوب استفاده از روغن مار شد. او تحقیقات اولیه خود را در مورد اهمیت اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی شروع کرد و متوجه شد که روغن مار، یک منبع غنی از امگا 3 است. امگا 3 در موجودات خونسرد که در محیط های خنک زندگی می کنند، تکثیر می یابد، زیرا چربی ها مانند اسیدهای چرب امگا 6 در آب سرد، سفت نمی شوند. بنابراین میزان بالای امگا 3 در ماهی های آب سرد مانند ماهی قزل آلا زیاد است. دکتر کونین می گوید: مارها و ماهی ها در یک چیز مشترک هستند، هر دو حیواناتی خونسرد هستند.

دکتر کونین برای خرید روغن مار و تجزیه و تحلیل آن از محله چینی ها در سانفرانسیسکو بازدید کرد. او دو «مارجغجغه» زنده خرید و چربی آن ها را استخراج کرد. طبق تجزیه و تحلیل وی در سال 1989 که در مجله پزشکی غربی منتشر شد، روغن «مار آبی چینی» حاوی 20 درصد اسید ایکوزاپنتائوئیک (EPA)، یکی از دو نوع اسیدهای چرب امگا 3 است که بدن ما به راحتی از آن استفاده می کند.

در مقایسه با سایر مارها مانند مارهای زنگی، فقط 8.5 درصد EPA داشتند. همچنین ماهی سالمون که یکی از محبوب ترین منابع غذایی امگا 3 است، 18 درصد EPA کمتری نسبت به روغن مار دارد. 

همچنین بخوانید:  دوسین؛ معجزه درمان بیماری ها در طب سنتی

طرز تهیه روغن مار (Snake Oil)

همزمان با افزایش استفاده از روغن مار چینی برای درمان، بسیاری از آمریکایی ها به این فکر افتادند که چگونه می توانند روغن مار خود را در ایالات متحده تولید کنند. از آن جا که در آمریکا مارهای آبی چینی نبودند، بسیاری از درمانگران با استفاده از مارهای جغجغه ای نسخه های خود را از روغن مار تهیه کردند. به این صورت که با حرارت دادن ملایم پوست مار، روغنی که بیشترین تجمع را در قسمت انتهایی دم و زیر پوست دارد، استخراج می کنند. پوست بیرونی بافت بدن مار نیز برای ضماد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

روغن مار چه خاصیتی دارد؟

  • دردها را تسکین می دهد:

مارها منبع غنی اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) یک اسید چرب امگا 3 هستند که دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است و باعث درمان آسیب ها، شکستگی ها و دردهای مداوم بدن، گزش حاصل از نیش حشرات، تسریع بهبود زخم ها و التهاب حاصل از جراحی ها می شود.

روغن مار اصل می تواند به درمان آرتروز، دردهای مفصلی، دردهای عضلانی و ورم مفاصل شما کمک کند.

  • مراقبت از پوست:

روغن مار برای پوست صورت فواید زیادی دارد. آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست، خاصیت ضد چروک بودن، جلوگیری از افتادگی و کاهش الاستیسیته ( کشسانی) پوست صورت و گردن، کاهش التهابات پوستی و… از خواص روغن مار برای پوست است. پس اگر می خواهید پوست جوان، درخشان و شفافی داشته باشید از روغن مار اصل استفاده کنید.

 

روغن مار و خواص منحصر به فرد آن برای پوست و مو

 

  • جلوگیری و کاهش ترک های پوستی:

به دلایل مختلفی، مانند افزایش و کاهش وزن مداوم، زایمان، بی تحرکی و ورزش نکردن، مصرف نمک زیاد، مسائل ژنتیکی و ارثی و… خاصیت ارتجاعی پوست بدن از بین می رود و ممکن است ترک هایی در ناحیه کنار بازوها، ران ها، شکم و بر روی سینه ها و … ایجاد شود. شما می توانید از طریق ماساژ دادن این نواحی با روغن مار، به درمان و کاهش ترک های پوستی خود کمک کنید.

 

 

روغن مار و خواص منحصر به فرد آن برای پوست و مو

 

روغن مار سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ترکیبات فعال است که می تواند به پوست سر رطوبت بدهد و به فولیکول های مو برای رشد بهتر وسریع تر کمک کند. شما با ماساژ دادن کف سر و ریشه موهایتان با روغن مار، علاوه بر این که به رشد بهتر فولیکول های مو کمک می کنید، مانع ریزش مو خود نیز می شوید.
همچنین برای شفافیت، نرمی و درمان خشکی حاصل از کم آبی ساقه های مو و موخوره نیز می توانید ساقه موهای خود را با روغن مار چرب کنید. به دلیل رطوبت رسانی و متعادل کردن چربی پوست سر، این روغن از شوره سر نیز جلوگیری می شود.

همچنین بخوانید:  پوکی استخوان را جدی بگیریم!

روش استفاده از روغن مار برای مو

شما می توانید نوک انگشتان دست خود را به روغن مار آغشته کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه کف سر و ریشه موهای خود را ماساژ دهید و بعد از گذشت 3 الی 4 ساعت موهای خود را بشویید و بعد از خشک شدن مو ها، مجدد با کمی روغن ساقه موهایتان را چرب کنید. 

  • تقویت ریش آقایان با روغن مار:

استفاده از روغن مار برای ریش، تاریخچه طولانی دارد. روغن مار علاوه بر تقویت، تسریع رشد و جلوگیری از ریزش ریش، به درخشش، فرم دهی زیبا تر و نرمی آن کمک می کند. پس اگر از آن دسته مردانی هستید که به زیبایی صورت و چهره خود اهمیت می دهید، می توانید از روغن مار استفاده کنید.
 

روغن مار دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی، آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است. در نتیجه می توانید با مصرف روغن مار به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

  • بهبود روحیه و خلق و خو

روغن مار دارای ترکیبات ضد التهابی و تسکین دهنده است  که می تواند به بهبود روحیه شما کمک کند. استرس باعث عدم تعادل هورمون هایی می شود که می توانند خلق و خوی شما را پایین بیاورند و اضطراب می تواند شما را در طول روز نگران و تحت فشار قرار دهد و این باعث اختلال در برنامه روزانه شما می شود. برای بهبود روحیه خود می توانید مقداری روغن مار را بر روی شقیقه یا قفسه سینه خود بمالید.

چگونگی تشخیص روغن مار اصل

ماجرای تقلبی بودن روغن مار به سال 1906 برمی گردد. زمانی که شخصی به نام استنلی به تولید انبوه روغن مار تقلبی در آمریکا پرداخت. سرانجام پلیس فدرال بعد از توقیف یک محموله روغن مار استنلی در سال 1917 متوجه شد که این روغن، حاوی چربی گوشت گاو، فلفل قرمز و سقز است و هیچگونه روغن ماری در ترکیبات آن وجود ندارد. همچنین آمریکایی ها تا سال ها فکر می کردند که روغن مارهای زنگی دارای اسیدهای حیاتی نیستند بنابراین با روغن های درمانی دیگر آن را مخلوط می کردند، تا این که دکتر کونین با تحقیقات خود ثابت کرد که مارهای زنگی نیز همانند مارهای آبی چینی دارای اسید ایکوزاپنتائوئیک (EPA) هستند.

اما برای چگونگی تشخیص روغن مار اصل از تقلبی باید به دو نکته مهم توجه شود: 

رنگ روغن مار 

هنگام  خرید روغن مار اصل به رنگ آن دقت کنید که  شفاف باشد. روغن مار اصل و خالص، بی رنگ و کمی مایل به زرد روشن است. 

قیمت روغن مار

روغن ماراصل و خالص، یکی از گران قیمت ترین روغن های موجود در بازار می باشد و دلیل آن نحوه تولید و نگهداری صحیح آن است. پس اگر روغنی با قیمت پایین به شما پیشنهاد شد، باید کمی تامل کنید.

 

 

عوارض روغن مار

تا به حال گزارش رسمی مبنی بر عوارض روغن مار ثبت نشده است. اما نکته حائز اهمیت این است که اگر به اصل بودن آن مطمئن نیستید، قبل از استفاده، روغن را بر روی قسمت کوچکی از پوست دست خود امتحان کنید تا ببینید به آن حساسیت دارید یا خیر.  

منبع : marhamteb.com
حتما بخوانید : خواص روغن پالم
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا