ورزش

روغن بنفشه و مهمترین خواص آن برای سلامتی و زیبایی

روغن بنفشه مانند هر روغن طبیعی دیگر دارای خواص سلامتی بسیاری است. این روغن علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر بدن دارد، در زیبایی نیز نقش بسیار موثری را از خود نشان داده است. در این مقاله درباره این روغن موارد زیر را مورد صحبت قرار داده ایم.

مجله ورزش و رژیم غذایی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

  • شناخت کلی در مورد گل بنفشه
  • طرز تهیه روغن بنفشه در خانه
  • خواص مهم این روغن برای سلامتی و زیبایی
  • کاربردها و فواید آن در طب سنتی

شناخت کلی گیاه بنفشه و روغن آن

بنفشه گیاهی بومی کشورهای فرانسه، ایتالیا و یونان است. این گیاه بیش از 200 گونه دارد. گل بنفشه به دلیل رنگش بسیار معروف است و در صنعت عطر و اسانس سازی کاربرد زیادی دارد.

از طرف دیگر روغن بنفشه داری بو و عطری ملایم است و برای مصارف زیادی مانند درمان بیماری‌های پوست و مو، بهبود دردهای مفصلی و استخوانی کاربرد زیادی دارد، علاوه بر این از خواص این گیاه می توان در بهبود علائم بسیاری از بیماری ها هم استفاده کرد.

مطالب مرتبط با روغن بنفشه

طبع روغن بنفشه چیست؟

نکته مهمی که لازم است برای استفاده موضعی از این روغن در نظر داشت به طبع آن مربوط می شود. این روغن در طب سنتی با طبعی سرد و تر شناخته می شود که بهتر است افراد با مزاج گرم و خشک برای متعادل نگه داشتن از آن بیشتر استفاده کنند.

تهیه روغن بنفشه در خانه

روغن بنفشه به دو روش سنتی و صنعتی تهیه می شود. در روش صنعتی برای تهیه آن از حلال ها استفاده می کنند ولی در روش سنتی اینگونه نیست. روش سنتی برای تهیه روغن‌ها از جمله بنفشه بهتر است. در این روش یک روغن پایه انتخاب می شود.

روغن زیتون، کنجد یا بادام شیرین برای پایه روغن بنفشه مناسب است. سپس گلبرگ های بنفشه را درون ظرفی شیشه ای قرار می دهند و روی آن روغن می ریزند تا گلبرگ ها پوشیده شوند.

یک ماه صبر می کنند و هر از گاهی ظرف را تکان می دهند بعد از یک ماه روغن را صاف کرده و استفاده می کنند. اگر این کار را هر چه بیشتر تکرار کنید، کیفیت روغن شما بیشتر و عطر آن بهتر و غلیظ تر می شود.

آشنایی با مهمترین خواص روغن بنفشه

روغن بنفشه از گذشته تا به امروز فواید بسیاری را به همراه دارد. از آنجایی که بنفشه مانند هر گیاه دیگری دارای خواص متعددی برای سلامتی است روغن آن نیز از این خواص بی‌بهره نیست که در ادامه به بیان مهمترین آنها می پردازیم.

1. خواص روغن بنفشه برای پوست

التهابات پوستی مانند آکنه، اگزما و خشکی پوست با روغن بنفشه قابل بهبود است. از طرفی هم به دلیل خاصیت معتدل و نرمی که دارد باعث بیشتر شدن لطافت پوست می شود. در استفاده دراز مدت هم می تواند در از بین بردن لک های قهوه ای صورت موثر باشد.

گاهی پس از حمام کردن و استفاده بیش از شامپوها و شوینده ها، پوست چربی خود را از دست می دهد و خشک می شود. اگر خشکی پوست ادامه پیدا کند در نهایت می تواند سبب بروز چروک های ریز در پوست شود. استفاده از روغن بنفشه پس از حمام، از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و باعث لطافت پوست می شود.

البته بهتر است برای مصرف این روغن، آنرا به وسیله یک روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کنید. سپس می توانید آنرا روی قسمت های مورد نظر بمالید. البته اضافه کردن 3 قطره از این روغن به محصولات آرایشی می تواند فواید آنرا همیشه برایتان به همراه داشته باشد.

2. روغن بنفشه برای سلامت مو

بسیاری از خانم ها از مشکلی به نام موخوره شاکی هستند. موخوره عارضه ای است که در آن انتهای مو به دوشاخه تبدیل می شود که اگر دو شاخه شدن به ریشه مو برسد باعث نازک شدن، ریزش مو و کم پشتی موی سر می شود. بروز موخوره در مو به دلیل خشکی زیاد و استفاده از سشوار و اتو مو به دفعات زیاد است.

لذا برای درمان موخوره بهتر است موها را کمتر سشوار و اتو مو استفاده کنید و از روغن بنفشه پایه کنجد برای مرطوب کردن موها به ویژه قسمت هایی که دچار موخوره شده اند، استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  حرکات کششی برای افزایش قد؛ برای افزایش قد چه بخوریم

روغن بنفشه در درمان شوره سر که بسیاری از آقایان درگیر آن هستند هم موثر است. شوره سر در واقع پوست سر است که در اثر شستشو با آب داغ، شامپوی نامناسب و یا سخت شانه کردن مو به صورتی که پوست سر آسیب ببیند به وجود می آید. برای بهبود این وضعیت می توانید از آن به پوست سر بزنید سپس به آرامی ماساژ دهید.

  • شوره سر که برخی از افراد آنرا با نام پوسته پوسته شدن سر می شناسند، دلایل متعددی دارد. این مشکل می تواند علاوه بر آقایان، خانم ها را نیز درگیر کند که به شدت می تواند اعتماد به نفس را تحت تاثیر قرار دهد. با این وجود برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم به مطلب علت و درمان پوسته سر با بهترین راهکارها مراجعه کنید.

3. تاثیرات روغن بنفشه در تسکین درد

روغن بنفشه، یا گیاه بنفشه به طور کلی دارای خاصیت ضد التهابی است. این خاصیت به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان است. روغن بنفشه در کاهش دردهای ناشی از التهاب مانند دردهای روماتیسمی مفید است. مالیدن آن بر روی مواضعی از بدن که درگیر بیماری هایی مانند آرتروز و روماتیسم هستند، در تخفیف درد تاثیر فراوانی دارد.

در هنگام سردرد، چه سردرد های میگرنی و چه سردردهای سینوزیتی مالیدن روغن بنفشه به موضع، تسکین درد را سرعت می بخشد. سردرد ها بیشتر به دلیل التهاب بخشی از سر به وجود می آیند که با خواص ضد التهابی روغن بنفشه، این التهابات کاهش پیدا می کند و در نتیجه سردرد هم بهبود می‌یابد. بهتر است برای بهبود سردرد ها از روغن بنفشه پایه کنجد استفاده کنید.

چگونه از روغن بنفشه برای رفع درد مفاصل می‌توان استفاده کرد؟

برای این منظور می‌توانید به دو روش عمل کنید. روش دوم معمولا نتیجه بهتر و موثرتری را در مدت زمان کوتاه‌تر ایجاد می‌کند.

روش اول: مقداری از روغن بنفشه را داخل وان آب گرم اضافه کنید و به مدت 30 الی 40 دقیقه در آن بمانید.

روش دوم: مقداری از روغن بنفشه را با مقداری زنجبیل و روغن بادام ترکیب کنید و قسمتی که درد می‌کند را به آرامی و بدون فشردن دست تا زمانی که کمی روغن جذب شود، ماساژ دهید.

4. خواص روغن بنفشه در سلامت روان

فواید روغن بنفشه به درد های جسمی محدود نمی‌شود و مانند بسیاری از روغن های دیگر تاثیر زیادی در کاهش استرس و اضطراب دارد. معمولا از این روغنها در سالن‌های ماساژ برای انواع ماساژ بدن استفاده می شود تا درد جسمی کاهش پیدا کند و علاوه بر آن استرس و اضطراب را نیز کاهش دهد.

در برخی مواقع استفاده از روغن های گیاهی به جای داروهای شیمیایی در درمان بیماری های روحی، تاثیرات بیشتری دارد و در عین حال عوارض آن داروها را به همراه ندارد. اما بهتر است بنا به شدت این بیماری‌ها از پزشک در مورد نوع نحوه درمان کمک گرفته شود تا از تشدید آن جلوگیری شود.

5. روغن بنفشه و تاثیر آن بر خواب

امروزه به دلیل مشغله های فکری زیاد و استرسی که در زندگی روزمره وجود دارد. در خواب و کیفیت آن اختلال وارد شده است و انواع بیماری های مرتبط با خواب شایع شده اند. مالیدن روغن بنفشه به بدن و صورت پیش از خواب می تواند در سریع تر به خواب رفتن تاثیر زیادی داشته باشد.

علاوه بر این استفاده از بخور بنفشه هم به دلیل پخش شدن عطر ملایم آن در هوایی که تنفس می کنیم، میتواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. استفاده از بخور گلاب و بنفشه هم در بهتر شدن کیفیت خواب و کم شدن بی خوابی تاثیر زیادی دارد.

6. درمان نفخ و مشکلات گوارشی با روغن بنفشه

بسیاری از مشکلات گوارشی مانند احتباس باد و یبوست را می توان در خانه با درمان های خانگی برطرف کرد. مقداری از روغن بنفشه را روی شکم خود بریزید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.

این نوع ماساژ باعث بهبود حرکات روده خواهد شد. در نتیجه در رفع یبوست و نفخ روده تاثیر زیادی ایجاد خواهد کرد. برای این منظور اگر از روغن بنفشه پایه زیتون استفاده شود بهتر است.

7. فواید روغن بنفشه برای دستگاه تنفسی

این روغن با خاصیت ضد التهابی موثری که دارد، می تواند به بهبود احتقان مجاری تنفسی و بینی منجر شود. در واقع با رفع التهابات ایجاد شده بر دستگاه تنفسی که ممکن است ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و یا بیماری های تنفسی دیگر باشد، سبب شل شدن مخاط اضافی در دستگاه تنفسی می‌شود.

همچنین بخوانید:  راز چربی سوزی و عضله سازی همزمان چیست؟

در پی این موضوع، مواد اضافی موجود به شکل خلط و مخاط از بینی و گلو خارج می‌شوند. در نتیجه گرفتگی های ایجاد شده رفع خواهند شد. این روغن به افرادی که در مدت طولانی است که دچار احتقان بینی و گرفتگی تنفسی شده اند کمک شایانی برای تنفس راحت می رساند.

در نتیجه از این روغن می توانید برای موارد زیر به بهترین شکل استفاده کنید:

  • ابتلا به سرماخوردگی و گرفتگی بینی
  • سینوزیت یا التهاب سینوس‌ها
  • آنفولانزا
  • سرفه های خشک و بدون خلط
  • برونشیت
  • آلرژی های فصلی و رفع التهابات ایجاد شده

چگونه از روغن بنفشه برای مشکلات تنفسی می‌توان استفاده کرد؟

گزینه بسیار مهمی که در همه موارد برای دستگاه تنفسی و بهبود وضعیت آن لازم است به کار گرفت، دستگاه بخور است. اما برای تاثیر بیشتر پیشنهاد می کنیم چند قطره از روغن بنفشه را به آب آن اضافه کنید و آنرا کنار خود قرار دهید.

در مواردی که دستگاه بخور موجود نباشد می‌توان یک ظرف مناسب انتخاب کرد و آنرا با مقداری آب روی حرارت ملایم قرار داد. زمانی که جوشید و بخار کرد به آن روغن بنفشه اضافه کنید. در این حالت بهتر است صورت را در مجاورت بخار ایجاد شده قرار داد تا وارد مجاری تنفسی و تاثیر مطلوب شود.

جایگاه روغن بنفشه در طب سنتی

  1. همانطور که اشاره شد روغن بنفشه در طب سنتی با طبعی سرد و تر شناخته شده و همینطور صفرا بر است. از همین رو برای افراد با طبع گرم و خشک توصیه می شود.
  2. روغن بنفشه در کاهش خارش و التهاب موثر است لذا در بسیاری از موارد به صورت موضعی مالیده می شود و خارش را تخفیف می دهد.
  3. استعمال روغن بنفشه در التیام دردها هم موثر است و داروی سردرد میگرنی تلقی می شود.
  4. در درمان سرماخوردگی و باز شدن بینی از بخور آن استفاده می کنند. برای درمان بیماری های پوستی و سوختگی ها از ضماد بنفشه یا پارچه تمیز آغشته به عصاره بنفشه استفاده می شود.
  5. از روغن بنفشه برای تقویت مو، ناخن و پوست استفاده می شود. با مالیدن روغن بنفشه به پوست، لک و جوش ها از بین می روند. همچنین برای درمان اگزما و خارش پوست از دمکرده بنفشه و استعمال آن بر موضع استفاده می شود.
  6. از چای بنفشه برای درمان بیماری های زنان استفاده های زیادی می شود. عفونت واژن یا رحم و همینطور خارش واژن را با این روغن می‌توان بهبود بخشید و تسکین داد.
  7. مالیدن روغن بنفشه به سینه به کاهش درد قفسه سینه در بیماری های عفونت ریه و تنگی نفس می انجامد. در بهبود سرخک نیز تاثیر دارد.
  8. بنفشه خاصیت ملین دارد و در بهبود اسهال های صفراوی و یبوست موثر است. از این گیاه پرخاصیت هم می توان به صورت دم کرده و هم به صورت روغن در درمان این بیماری ها استفاده کرد.
  9. نشستن در محلول آب بنفشه باعث بهبود خارش مقعد ناشی از بواسیر و شقاق می شود.
  10. از مخلوط دم کرده گل بنفشه، گلاب و آب برای از بین بردن تب می توان استفاده کرد. همچنین این محلول را می توان در هوای اتاق اسپری کرد.
  11. از بنفشه می توان در تهیه غذا هم استفاده کرد، از آنجایی که همه ادویه ها خاصیت گرم دارند بهتر است. گاهی برای تنوع و برای کسانی که طبع گرمی دارند و خوردن ادویه آنها را اذیت می کند، از ادویه های خنک تر مانند بنفشه در غذا ها استفاده کرد.
  12. زیاده روی در مصرف آن، باعث ضعف قلب، سنگینی معده و تهوع می شود مخصوصا در افرادی که مزاج سرد دارند باید از مصرف بیش از حد آن پرهیز کرد.

طرز تهیه حمام نمک و بنفشه

یک پیمانه (یا به مقدار دلخواه کمتر و بیشتر) نمک دریا، کمی روغن بنفشه و کمی پودر بنفشه را در یک ظرف مسی یا پیرکس روی شعله تفت دهید تا رنگ دانه های نمک به رنگ بنفش شده و کمی درشت تر شوند. سپس نمک را در شیشه ای بریزید و نگهداری کنید.

طرز استفاده نمک حمام به این صورت است که وان حمام را پر از آب کنید، آب نه سرد باشد نه گرم باشد که پوستتان بسوزد. سپس نمک را به مقدار دلخواه (زیاد نباشد) به آب اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. در آبی که دارای نمک حمام است دراز بکشید تا آب گرمای خود را از دست بدهد.

استفاده از نمک حمام در درمان بسیاری از بیماری ها مانند بیماری و حساسیت های فصلی موثر است. وقتی از نمک حمام آغشته به روغن و پودر بنفشه استفاده می کنید. خاصیت این گیاه به نمک اضافه می شود. همینطور می دانیم که نمک به خصوص نمک دریا هم خود دارای خواص بسیار است.

 

حرف آخر

در این مطلب به بیان بسیاری از خواص بنفشه اشاره شد که از نظر علمی ثابت شده نیست و به صورت تجربی به دست آمده است. لذا اگر به بیماری دچار هستید ابتدا به پزشک مراجعه کنید و در کنار داروهایی که پزشک برای شما تجویز می کند، از خواص این گیاه هم بهره مند شوید تا سرعت بهبود افزایش یابد.

منبع : quickfit.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا