طب سنتی

سویق چیست؟ مهم ترین فواید مصرف سویق

سویق چیست ؟

سویق به دانه ، حبوبات ، غلات و یا هسته میوه و در برخی موارد خود میوه ای میگویند که آن را تفت داده و سپس آسیاب میکنند ( در برخی موارد نیز ابتدا آن را آسیاب کرده و سپس تفت میدهند) و پودری بدست میاورند که بسیار مقوی خواهد بود . در این روش تمامی خواص دانه و غلات حفظ شده و دارای خواص زیادی برای سلامتی و تقویت عمومی بدن میباشد.

سویق بر روی حرارت غیر مستقیم و بدون هیچ ماده افزودنی تهیه میشود. 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

تفاوت سویق با آرد :

برای مثال اکثر افراد سویق نخود و آرد نخودچی را با هم یکی میدانند در صورتی که اینگونه نیست. زیرا در فرایند تولید سویق ، دانه و حبوبات پخته نمیشود اما برای تهیه آرد نخودچی ، نخود را خیس کرده و یا میپزند که تمامی خواص آن از بین میرود.

انواع سویق ها کدامند :

همانطور که گفته شد سویق از دانه و حبوبات و هسته میوه هاو یا خود میوه بدست می آید ، که میتواند گندم ، برنج ، جو ، عدس ، نخود ، سنجد و ماش باشد. هم چنین از میوه هایی مثل سیب ، کنار ، دانه انار و خشخاش نیز میتوان سویق تهیه کرد. سویق ها را میتوان با هم ترکیب کرد و از خواص آن ها بطور کامل تری بهره برد.

همچنین بخوانید:  تغییرات قند خون و عوارض جانبی آن

پر خاصیت ترین نوع سویق :

سویق کامل :

از پرخاصیت ترین سویق ها میتوان به سویق کامل اشاره کرد. سویق کامل ترکیبی از سویق گندم ، سویق جو ، سویق عدس و سویق سنجد است. 

سویق کودک :

سویق کودک یا به اصطلاح سرلاک اسلامی از ترکیب مغز وسبوس جو ، سویق برنج ، سویق سنجد و سویق عدس تشکیل شده است که برای تقویت رشد کودک و جلوگیری از کند ذهنی و عقب ماندگی کودک بسیار مناسب و موثر است.

خواص سویق در طب سنتی :

در طب سنتی سویق غذایی کامل و مغذی است و خواص دارویی دارد و از آن میتوان به عنوان دارویی کاملا مفید و موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، استحکام استخوان بندی و افزایش نیرو در نوجوانان و بزرگسالان اشاره کرد.

افزایش وزن ، استحکام استخوان بندی و جلوگیری از پوکی استخوان :

ترکیب سویق جو و سویق گندم برای تقویت استخوان بندی کودکان و جلوگیری از پوکی استخوان در سنین پایین بسیار موثر است و در کودکانی که دچار کمبود وزن و بنیه هستند سویق کامل باعث افزایش وزن میشود.
سویق سنجد همراه با هسته آن در جلوگیری و درمان پوکی استخوان در سنین بالا بسیار موثر است و به کاهش درد های استخوانی و مفصلی کمک خواهد کرد.

تقویت بدن مادر و جنین در دوران بارداری 

سویق برای کودکانی که در سن رشد هستند و مادرانی که باردارند (مخصوصا در 3 ماه پایانی) بسیار مقوی بوده و در حفظ سلامتی مادر و کودک نقش دارد. 
نکته : استفاده بیش از حد از سویق در این دوران ممکن است موجب افزایش وزن مادر یا کودک شود.

همچنین بخوانید:  انواع پوست و روش های مراقبت از آن

جلوگیری از فقر آهن 

استفاده از سویق برای زنان باردار و کودکان در حال رشد موجب جبران کمبود آهن و فولیک اسید میشود ومصرف سویق برای آن ها کاملا ضروری است.

تقویت دستگاه گوارش 

مصرف سویق میتواند موجب دفع صفرا و بلغم از بدن و دستگاه گوارش شود. همچنین به پاکسازی روده از سموم اضافی و سلامت دستگاه گوارش کمک میکند.

منبع غنی فیبر و ویتامین 

سویق به دلیل اینکه همراه با سبوس است ، علاوه بر داشتن فیبر زیاد ، فقر ویتامین های D و B در بدن را جبران میکند.

سویق جو و لاغری 

سویق جو به علت داشتن فیبر زیاد و خاصیت سیر نگه داشتن فرد به مدت طولانی موجب کاهش وزن میشود.

سویق کامل مفید برای ورزشکاران و افرادی که قصد عضله سازی دارند

یک قاشق غذا خوری سویق قبل از تمرین های ورزشی به شما انرژی چند  برابر داده و در طول تمرین قدرت شما را برای انجام حرکات ورزشی حفظ خواهد کرد. 

سویق عدس و افزایش و تقویت هوش 

مصرف سویق عدس موجب افزایش فعالیت سلول های مغز شده و حافظه را تقویت میکند.

سویق گندم و افزایش قوای جنسی

یکی دیگر از خواص سویق تقویت میل جنسی است . سویق گندم میتواند در تقویت قوای جنسی موثر باشد.

پزشکان و محققان طب سنتی بر این باورند که برای اثر بخشی سویق بر روی بدن باید به مدت 40 روز بصورت مداوم مصرف شود و در همان روز های اولیه فرد افزایش قدرت و انرژی را بطور محسوس در بدن خود احساس خواهد کرد.

نتیجه گیری :

سویق ها غذای کاملی هستند که میتوان از آن ها به عنوان مکمل و دارو برای تقویت عمومی بدن ، افزایش انرژی ، جبران فقر ویتامین و مواد معدنی و جلوگیری از پوکی استخوان استفاده کرد.
سویق ها فاقد مواد افزودنی بوده و به عنوان یک غذای سالم برای کودکان و حتی بزرگسالان بسیار ضروری هستند.

 

 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا