روانشناسی

هرگز این موارد را به فرد مضطرب نگویید

کسانی که با دلسوزی به کمک افراد مضطرب می‌آیند ممکن است از جملاتی استفاده ‌کنند که اشتباه است و نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه وضعیت را برای فرد مضطرب، سخت‌تر می‌کنند.

مجله زیبایی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

اگر بخواهیم دوست یا عزیزی را از استرس و نگرانی در بیاوریم، اغلب گفتن جملات مناسب دشوار است. در این مطلب از مجله ماورای سلامت به این موضوع می‌پردازیم که با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم.

با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم

اغلب در برخورد با این افراد برای به حداقل رساندن اضطراب، به آن‌ها اطمینان می‌دهیم همه چیز خوب است اما این روش به درستی نتیجه نمی‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانیم چه رفتاری درست است.

نگران نباش

اضطراب طیف وسیعی دارد، از خفیف تا شدید و متغیرهایی که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، متعدد هستند. به یاد داشته باشید که آن‌ها اضطراب را انتخاب نکردند و کنترل احساسات برای آن‌ها بسیار دشوار است. به زبان بهتر، اگر شما نتوانید با کلمات درست به آن‌ها آرامش را بازگردانید، گفت‌وگوها به سوی گزافه‌گویی می‌رود. شرایط در این صورت برای افراد مضطرب نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه تشدید هم می‌شود.

با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم

به خودت متکی باش

جملاتی که بیان می‌کنیم در واقع طرف مقابل را تشویق به انجام اعمالی می‌کند که اگر شخص در انجام آن ناتوان باشد اضطراب او را تشدید می‌کند و ناامیدی را نیز افزایش می‌دهد. می‌توانید برای شروع کمک به کسانی که اضطراب دارند بپرسید چه احساسی دارند؟ چه چیزی باعث به‌وجود آمدن این احساس شده است؟ برای بازیافتن آسایش خود آیا راهی را در نظر دارند؟ چه کمکی از دست ما بر می‌آید؟

همچنین بخوانید:  برای داشتن زندگی شاد چه کنیم؟

خودت را مریض می‌کنی

اغلب برای شروع همدلی با افراد، لحن صحبت خود را محبت‌آمیز و شروع به گفتن جملات مثبت می‌کنیم. مانند همه چیز درست می‌شود و وقتی به نتیجه نمی‌رسیم می‌گوییم اگر در این حال بمانی خودت را مریض می‌کنی. در این گفت‌وگو ما به‌طور غیر مستقیم به مغز طرف مقابل می‌گوییم از این همه فشار استرسی باید مریض شوی. نباید از این جمله به‌عنوان یک تکنیک رهایی از استرس استفاده کنیم.

انقدر فکر نکن

اضطراب، افراد را در بالاترین سطح هشدار قرار می‌دهد و در این شرایط هر موضوع کوچکی می‌تواند نگران‌کننده و خطرناک تلقی شود. جالب است بدانید که ژن‌های ما بر حالات روحی ما نیز اثر دارند. بنابراین فکر کردن یا نکردن به افکاری که ما را مضطرب می‌کنند قابل کنترل نیستند و تکرار جملاتی مانند انقدر بهش فکر نکن طرف مقابل شما را عصبی می‌کند.

با افراد مضطرب چگونه برخورد کنیم

از استرسی بودن دست بردار

استرس پاسخی فیزیکی به موقعیت‌ها و اتفاقات است. به گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، علائم استرس شامل تپش قلب، افزایش فشار خون، برافروختن صورت، نوسانات خلقی و اضطراب است. از سوی دیگر اضطراب بر ذهن اثر می‌گذارد. متخصصین می‌گویند: اغلب استرس و اضطراب با هم ظاهر می‌شوند یا در مورد اضطراب، می‌توان گفت که با استرس آغاز می‌شود.

مرد شو

این جملات را متاسفانه به برخی از مردان می‌گوییم که از نظر روانی احساس امنیت و ثبات نمی‌کنند. در واقع با این حرف اضطراب آن‌ها را محصول نابالغی‌شان می‌دانیم که نوعی عیب‌جویی به‌شمار می‌رود. در آن شرایط و موقعیت حساس، افراد به دنبال حمایت روانی از سوی شما هستند نه عیب‌جویی.

همچنین بخوانید:  با افراد کینه ای چگونه برخورد کنیم؟

من هم استرس دارم

با گفتن جمله‌ من هم استرس دارم به فردی که استرس دارد باعث تشدید نگرانی و اضطراب در او می‌شوید. بهتر است با گوش دادن بدون قضاوت از فرد مضطرب حمایت کنید. در مورد اضطراب خود صحبت نکنید.

من هم استرس دارم

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا