ورزش

سیاتیک چیست؟ 5 نشانه اصلی + 12 راه بهبود و درمان

سیاتیک به عنوان یکی از رگ‌های عصبی بدن می‌تواند گاهی دچار آسیب شده و برای فرد ناراحتی و درد را به همراه داشته باشد. در این متن گزینه‌هایی از جمله موارد زیر کاملا تعریف شده است تا برای تمام افراد کمک شایانی در بهبود این ناراحتی و دردها داشته باشد.

مجله ورزش و تغذیه ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

  • تعریف سیاتیک
  • وظایف سیاتیک
  • علائم درد
  • درمان طبیعی
  • تمرینات اصلاحی

سیاتیک چیست؟

مطمئنا بارها در رابطه با درد سیاتیک کمر و پا شنیده اید، دردی آزاردهنده که با ضعف و بی حسی در پا همراه است و حتی میتواند قدم زدن و راه رفتن افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

عصب سیاتیک از ناحیه انتهایی ستون مهره ها و درست در کنار دیسک پایینی کمر قرار دارد که به سمت استخوان لگن و باسن کشیده می شود و در نهایت از پشت ران وارد ساق پا خواهد شد.

از همین رو پزشکان عصب سیاتیک را، بزرگترین عصب نخاعی بدن نامگذاری کرده اند که باعث بروز ناراحتی هایی همچون دیسک کمر و مشکلات عضلانی خواهد شد. بر همین اساس در نظر داریم تا در این مقاله در نظر داریم تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این درد و روش های تشخیص و درمان آن در اختیار شما قرار دهیم.

علائم درد سیاتیک

به طور کلی عصب سیاتیک وظیفه حفظ وزن بالا تنه افراد را بر عهده دارد و همچنین در حفظ تعادل در حین راه رفتن نقش بسیار زیادی ایفا می کند.

عصب سیاتیک در اکثر مواقع بی حرکت و ثابت بوده و تنها توانایی چند درجه چرخش را دارد. به عقیده پزشکان تنها 80 درصد از دردهایی که به سراغ پا و کمر می آیند از عصب سیاتیک نشات میگیرند.

اما همواره این سوال مطرح می شود که چگونه این علائم این درد را از دردهای ماهیچه ای و عضلانی جدا کنیم؟ در این قسمت به معرفی برخی از علائم می پردازیم تا با کمک آن ریشه درد خود را پیدا کنید.

  • احساس ضعف در زانو

اگر احساس ضعف شدید در یکی از زانوهایتان به سراغ شما آمد و به سراسر پا نیز کشیده شد با اطمینان میتوان گفت که یکی از علائم سیاتیک به سراغ شما آمده است. در واقع این عصب نخاعی هنگامی که فشرده شود، با اختلال و همچنین درد، ضعف، و احساس سوزن سوزن شدن همراه خواهد بود.

هر چند که کمر درد از جمله شایع ترین و رایج ترین دردی است که عصب سیاتیک با خود به همراه دارد. اکثر افرادی که از این درد رنج می برند باید به صورت اورژانسی تحت درمان قرار گیرند.

  • دردهای سندروم پیرفورمیس یا سیاتیک

سندروم پیرفورمیس از جمله بیماری هایی است که علائم آن شباهت بسیار زیادی با سیاتیک دارد. این سندروم ماهیچه پیریفورمیس بر روی عصب های حساس بدن فشار وارد می کند و درد و ناراحتی را برای افراد فراهم می آورد. در صورتی که عصب سیاتیک به طور مستقیم بر مهره کمر فشار وارد می کند.

  • تشخیص نقطه ای که درد میکند مشکل می شود

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که دردهای ناشی از عصب سیاتیک با خود به همراه دارد این است که نمیتوان محل دقیق درد را برای پزشک عنوان کرد.

این مسئله باعث سخت شدن تشخیص از جانب پزشک خواهد شد و به همین علت پزشکان آزمایش ها و بررسی های بسیار زیادی را برای تشخیص درد انجام می دهد که علاوه بر هزینه بسیار بالا، بسیار سخت و طولانی مدت خواهد بود.

  • انجام آزمایشی که به تنهایی امکانپذیر نیست

از این ازمایش به عنوان تست اصلی پزشکان برای تشخیص دردهای ناشی از عصب سیاتیک یاد می کنند. در این آزمایش افراد باید به طور کامل دراز بکشند و سپس فردی دیگر پای آنها را در حدود 30 الی 70 درجه بلند کند.

همچنین بخوانید:  5 دلیل برای اینکه هر روز پیاده روی کنید

دردی که در این آزمایش در افراد ایجاد می شود نشان دهنده درد سیاتیک می باشد. در واقع این درد به علت کشیده شدن عصب سیاتیک به وجود می آید که ریشه ای عصبی دارد و تنها از طریق کشش احساس خواهد شد.

وقتی افراد به طور مکرر به دستشویی می روند و کنترل روده و مثانه خود را از دست می دهند باید به این قضیه پی ببرند که یک جای کار میلنگد و مطمئنا آخرین فکری که به ذهنشان میرسد، سیاتیک است.

اما باید بدانید که اغلب کسانی که به این مشکل دچار می شوند تنها با عمل جراحی اورژانسی میتوانند آن را درمان کنند. زیرا این درد یکی از نادرترین آسیب های ستون فقرات است که منجر به آسیب دائمی بر عملکرد روده و مثانه خواهد شد. در صورتی که با اینچنین مواردی روبرو شدید بلافاصله خود را به پزشک متخصص برسانید.

درمان درد سیاتیک

خوشبختانه با توجه به تحقیقاتی که در رابطه با درمان درد سیاتیک صورت گرفته، محققان به این نتیجه رسیده اند که اکثر دردهای ناشی از این عصب بدون هیچگونه درمانی، برطرف خواهند شد.

اما همواره راه ها و درمان هایی وجود دارد که این درد را کاهش داده و تحمل آن را برای افراد آسان کند. این روش ها عبارتند از روش هایی که در ادامه نام برده شده‌اند.

همانطور که می دانید روش هایی مانند طب سوزنی برای درمان اکثر بیماری ها و دردها استفاده می شود و همواره نتایج قابل قبولی را از خود به جای میگذارد. اما نکته اینجاست که برای درمان دردهای ناشی از سیاتیک با کمک طب سوزنی نیاز است که 12 جلسه را به طور مداوم طی کنید.

یوگا از جمله ورزش هایی است که به ارتباط میان جسم و ذهن کمک می کند. از همین رو پزشکان بر این عقیده اند که اگر افرادی که از کمر درد مزمن رنج می برند بتوانند 16 هفته متوالی به انجام ورزش یوگا بپردازند تا 64 درصد با کاهش دردهای ناشی از سیاتیک روبرو خواهند شد.

در واقع تمرینات یوگا منجر به تقویت عضلات، بهبود انعطاف پذیری و… خواهد شد که تمامی آنها بر روی سیاتیک اثرگذار است. همچنین برای اینکه بتوانید کنترل و ثبات بیشتری در حین انجام تمرینات یوگا داشته باشید میتوانید از جوراب های مخصوص یوگا استفاده کنید.

اگر از درد سیاتیک رنج می برید باید بدانید که هیچگاه ماساژ عصب سیاتیک درمان خوب و اثربخشی برای این نوع از دردها به حساب نمی آید. در واقع این دسته از افراد باید به سراغ تریگرپوینت تراپی بروید. در واقع این روش علاوه بر ماساژ سیاتیک، به درمان پیریوفورمیس نیز منجر می شود.

برای این درمان باید 7 الی 10 روز مجزا برنامه ریزی کنید. اما نکته اینجاست که اگر تا جلسه چهارم هیچ نتیجه ای دریافت نکردید باید به سراغ درمان دیگری بروید و سایر روش ها را امتحان کنید.

  • پمادهای موضعی

یکی از بهترین درمان هایی که برای دردهای عصب سیاتیک به دنیا معرفی شده، استفاده از روغن گل راعی می باشد. این روغن که خاصیت ضد التهابی دارد باید روزانه 2 الی 3 مرتبه در ناحیه ای که افراد احساس درد می کنند مالیده شود.

هر چند داروها و کرم های دیگری وجود دارد که از فلفل های هندی تهیه شده است اما در اکثر مواقع برای بیماری هایی همچون زونا تجویز می شود.

  • ورزش و درمان های فیزیکی

هر چند که تحرک برای کسانی که از درد سیاتیک رنج می برند بسیار سخت است اما انجام برخی فعالیت ها و تمرینات ورزشی به آنها کمک می کند تا این دردها را راحت تر تحمل کنند و حتی فراموش کنند.

برای شروع افراد  باید 15 الی 20 دقیقه پیاده روی کنند اگر این کار با درد بسیار شدیدی همراه باشد به سراغ شنا و یا ایروبیک در آب بروند. زیرا در آب فشار زیادی به ناحیه کمر وارد نمی شود.

کمک گرفتن از فیزیوتراپ و انجام ورزش های کششی میتواند در منعطف کردن کمر و تقویت ماهیچه های مرکزی نقش بسیار زیادی داشته باشد.

همچنین بخوانید:  هشت دلیل برای اینکه پیاده روی مفید است

تمریناتی برای کاهش درد سیاتیک

  • کشش پا به داخل شکم

از جمله ساده ترین تمریناتی که برای کاهش درد سیاتیک میتوان انجام داد، حرکت کششی می باشد. هر چند این حرکات بسیار ساده است اما باید بدانید که تاثیر بسیار زیادی را در کاهش دردها میگذارد و از جمله تمرینات موثر ورزش پیلاتس به شمار می آید.

برای انجام این حرکت باید بر روی زمین دراز بکشید یکی از پاها را به داخل شکم جمع کنید و تا 10 بشمارید. سپس پا را به حالت اولیه برگردانید و همین کار را با پای دیگر تکرار کنید.

چرخش زانو و کمر نیز از جمله دیگر تمرینات ساده ای است که برای اثربخشی و کاهش دردهای سیاتیک میتوان انجام داد. برای انجام این حرکت باید بر روی زمین دراز بکشید و کف پاها را بر روی زمین قرار دهید و زانوها را به حالت خمیده به هم بچسبانید.

در همین حالت تلاش کنید تا کمر و باسن خود را از زمین جدا کنید و به آرامی پاها را به یک سمت بچرخانید و چند ثانیه نگه دارید. دقت کنید که این تمرین را 8 الی 10 بار در روز باید تکرار کنید و حالت خود را برای 10 ثانیه حفظ نمائید.

حرکت پل جزء آن دسته از حرکاتی است که تقویت عضلات کمر و عضلات سرینی بزرگ را با خود به همراه دارد و در نتیجه از بروز دردهای سیاتیک جلوگیری می کند.

برای اینکه بتوانید این حرکت را انجام دهید باید دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید؛ به این مسئله باید توجه کنید که کف دست ها و پشت دست شما باید بر روی زمین قرار داشته باشد.

سپس باسن را منقبض کنید و تا جایی که می توانید از زمین بلند کنید. این حالت را باید برای 5 ثانیه حفظ کنید و سپس به آرامی به وضعیت اولیه برگردید. برای اینکه نتیجه مورد نظر خود را دریافت کنید باید این حرکت را 8 الی 10 بار در روز تکرار نمائید.

مار کبری از جمله تمریناتی است که از حرکات یوگا الهام گرفته است به گونه ای که برای انجام این حرکت باید در ابتدا به روی زمین و بر روی شکم دراز بکشید و دست ها را زیر شانه قرار داده و تلاش کنید در حالت شنا قرار گرفته و بالا تنه خود را به سمت بالا بکشید. این حالت را به مدت 15 الی 30 ثانیه حفظ کنید سپس به آرامی بدن را پایین آورید.

درمان های طبیعی برای کاهش درد سیاتیک

هر چند که امروزه روش ها و درمان های بسیار زیادی برای دردهای سیاتیک به دنیا معرفی شده است اما باز هم هستند افرادی که از داروهای خانگی برای درمان و تسکین این دردها استفاده می کنند. در این قسمت به معرفی برخی از این درمان های طبیعی می پردازیم.

 مطمئنا پس از شنیدن نام پیاز اولین چیزی که به ذهن افراد خطور می کند، بوی نه چندان دلپذیر آن است. اما نکته اینجاست که پیاز خاصیت ضد التهابی و آرامش بخشی بسیار زیادی دارد که در کاهش دردهای ناشی از عصب سیاتیک نقش بسیار تاثیر گذاری ایفا می کند.

شما میتوانید پیاز را از وسط دو نیم جدا کرده و قسمتی از آن را در ناحیه ای که درد می کند قرار دهید و به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید.

سیر از اسیدهای فعال بسیاری تشکیل شده است که برای بهبود گردش خون بسیار مفید است. اگر بتوانید با معده خالی مقداری سیر را میل کنید تا حدود زیادی از آسیب ها و دردهای ناشی از عصب سیاتیک در امان بمانید.

شاید باور این مسئله کمی سخت باشد اما برگ کلم از خواص درمانی بسیار زیادی برای کاهش دردهای ناشی از عصب سیاتیک بهره مند است.

برای اینکه بتوانید از خواص این گیاه بهره مند شوید باید مقداری از آن را حرارت دهید و آن را بر روی قسمت دردناک قرار دهید. سپس 10 دقیقه همین حالت را حفظ کنید. اگر نتیجه مقبولی را از این روش دریافت کردید، تکرار آن برای دوبار در روز میتواند اثربخش تر باشد.

سخن پایانی

سیاتیک به عنوان بزرگترین عصب نخاعی بدن تحت شرایطی ممکن است آسیب ببیند. در این متن 12 راهکار مهم که شامل حرکات اصلاحی، ماساژ درمانی و درمان‌های طبیعی می‌شود، ارائه شد که با پیش گرفتن آنها می‌توان به بهبود و تسکین دردهای بسیار اذیت کننده ناشی از آن منجر شد.

منبع : quickfit.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا